نتایج انتخابات آمریکا و ارزش دلار

خشایار امینی - در میان بازارهای مالی یکی از حساس‌ترین بازارها به مسائل سیاسی بازار فارکس است.

به تجربه ثابت شده مسائلی از قبیل انتخابات، بحران‌های سیاسی، رسوایی‌های مالی یا اخلاقی سیاستمداران و دیگر مسائل سیاسی تاثیر شدید و بلندمدتی بر این بازار دارد. در یکی دو سال گذشته شاهد بودیم که رای منفی مردم فرانسه به قانون اساسی اروپا، توفان کاترینا، رسوایی سیاسی رییس دفتر دیک چنی معاون رییس‌جمهور آمریکا، رسوایی مالی فوکویی رییس بانک مرکزی ژاپن تاثیر قابل توجهی بر نرخ ارزهای فعال در بازار فارکس گذاشته است.

این بار نوبت به انتخابات میاندوره‌ای آمریکا رسیده است.

سه‌شنبه هفتم نوامبر انتخابات میاندوره‌ای در آمریکا برگزار شد و تاثیر آن بر تمامی معادلات جهانی انکارناپذیر است.

بیش از دوازده سال گذشته جمهوریخواهان (Republican) تسلط بر کنگره و سنای آمریکا را در دست گرفته‌اند و پیروزی یک جمهوریخواه به نام جورج واکر بوش در سال ۲۰۰۰ در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری توازن قدرت را کاملا به نفع جمهوریخواهان تغییر داد.

حادثه یازدهم سپتامبر هم فارغ از هرگونه نگاه دایی جان ناپلئونی به پیاده‌سازی سیاست‌های جمهوریخواهان کمک کرد و شاهد بودیم که در این سال‌ها این گروه سیاسی بدون مزاحمت همکاران دموکرات خود به افغانستان و عراق حمله کردند و در دیگر نقاط جهان نیز سیاست‌های تند روانه خود را دنبال کردند.

بررسی سیاسی این مساله تخصص و فرصت مناسب خود را می‌خواهد که هیچ یک در صلاحیت من نیست. نگاه من به این مساله از دید بازار فارکس است.

سه حالت احتمالی برای نتیجه انتخابات می‌توان فرض کرد:

۱ - دموکرات‌ها کنترل هر دو مجلس یعنی هم سنا و هم مجلس نمایندگان را به دست گیرند.

اگر چه این مساله بسیار بعید است اما اگر رخ دهد با توجه به اینکه رییس‌جمهور آمریکا جمهوریخواه است. به احتمال قوی تا پایان دوران ریاست جمهوری بوش که دو سال باقی مانده اختلاف نظرها در دستگاه حکومتی آمریکا بالا می‌گیرد و این مساله موجب می‌شود تا دولت بوش به یک دولت دست و پا بسته تبدیل شود و با توجه به پایین آمدن محبوبیت او در چند ماه اخیر دیگر انتظار حرکت خاصی از او نمی‌رود. این مساله از دید سیاسی به نفع دشمنان آمریکا از قبیل چین و کره شمالی خواهد بود، اما قطعا دلار آسیب می‌بیند زیرا بازار به بلاتکلیفی حساس است. اگر سناریو بازی اینگونه شود انتظار داریم تا نوامبر ۲۰۰۶ ماه تلخی برای دلار باشد.

۲ - حالت دوم که محتمل‌ترین حالت است و نظرسنجی‌ها نیز همین مورد را نشان می‌دهد این است که قدرت میان دو حزب تقسیم شود.

بدین صورت که دموکرات‌ها اکثریت مجلس نمایندگان و جمهوریخواهان اکثریت سنا را به دست آوردند.

اگر اینگونه نیز شود، بسیاری از مشکلاتی که در بند یک بحث کردیم اگر چه با شدت کمتر، اما به وجود خواهد آمد و دستگاه حکومتی بوش را از یکنواختی به در خواهد آورد.اگر سناریو بازی اینگونه نوشته شود با توجه به اینکه اذهان عمومی برای این مساله آماده است شاید شاهد تغییر چندانی در بازار نباشیم اما اگر تغییری رخ دهد در جهت قدرت دلار نیست.

۳ - حالت سوم که نه دموکرات‌ها و نه رقبای آمریکا را خوشحال می‌کند اما خریداران دلار را مسرور می‌کند این است که جمهوریخواهان به تسلط خود بر مجالس آمریکا ادامه دهند.

www.faraforex.com