بانک پارسیان در مقابل مخالفان خصوصی‌سازی تنها مانده است

گروه بازار پول- موضوع بانک پارسیان از بدعت‌های خطرناکی است که در اقتصاد ما رخ داده و متاسفانه یک بنگاه خصوصی در مقابل عده‌ای مخالف تنها مانده است. به گزارش ایسنا، محمد امین‌هادوی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، از نحوه برخورد با بانک پارسیان به عنوان بزرگترین بانک بخش‌خصوصی کشور ابراز نگرانی کرد و افزود: فعالیت‌های بانک پارسیان قطعا براساس قانون پولی و بانکی کشور بوده و تا قبل از جریان اخیر نیز هیچ ادعایی درباره اقدامات بانک پارسیان صورت نگرفته بود، لذا برخورد یک شبه و تنها به دلیل معامله‌ای که در این بانک انجام گرفت و سهام ایران‌خودرو از سوی برخی افراد خریداری شد، جای بسی سوال دارد.

به گفته ‌هادوی معامله سهام ایران خودرو و رقابت برخی گروه‌ها برای خرید ارزان این سهام منجر به این شد که گروهی اجازه خرید و فروش ارزان سهام را به برخی افراد ندهند که همین افراد با تبلیغات در سایت‌های مختلف اقدام به تخریب چهره مسوولان بانک پارسیان کرده و با ارائه گزارش‌های نادرست به رییس جمهور، مسوولان را در برابر این بانک قرار دهند، در حالی که به لحاظ قانونی نه رییس جمهور و نه رییس قوه‌قضاییه نمی‌توانند با معامله‌ای که در یک بنگاه بخش‌خصوصی یا بورس انجام شده مخالفت داشته باشند و تنها در صورتی که کسی به عنوان مدعی‌العموم به قوه‌قضاییه اعلام حق کند، چنین چیزی ممکن است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تصریح کرد: در فعالیت اخیر یک بنگاه خصوصی به بنگاه خصوصی دیگر سهامی‌ را فروخته و به هیچ وجه لطمه‌ای به بیت‌المال و نه سهامداران بانک پارسیان وارد شده است، چراکه در پی انجام این معامله سهامداران، بانک، ایران خودرو و خریداران سهام منتفع شده و منافع ملی نیز تامین شد.

وی گفت: با اتفاقی که رخ داد اعتماد فضای بین‌المللی به سیستم داخلی و بانکی ما کاهش یافت چراکه به راحتی جلو فروش و انتقال سهام مهمترین بانک خصوصی داخلی گرفته شد و بلافاصله هزاران سهامدار بخش‌خصوصی بدون هیچ دخالتی در این معامله ظرف چند روز متضرر شدند و صد‌ها شرکت و کارخانه‌ که در حال گرفتن وام از بانک پارسیان بودند کاملا متوقف شدند.

به گفته ‌هادوی برای برخورد با بانک پارسیان کمیته انضباطی که برای این کار باید ایجاد می‌شد، به هیچ وجه تشکیل جلسه نداده و تخلفات بانک پارسیان در این کمیته بررسی نشده و حکمی‌ صادر نشد. بنابراین با این تصمیم خلاف قانون بانک مرکزی لطمه جدی به بازار پولی و بخش‌خصوصی و سهامداران و مشتریان این بانک وارد شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران خواستار وارد شدن مدعی‌العموم در این مساله شد و تصریح کرد: مدعی‌العموم باید با ورود خود با تصمیم بانک مرکزی که خلاف قانون بود، برخورد کرده و اجازه چنین اتفاقی را ندهد.

وی با اشاره به شکایت بانک پارسیان به دیوان عدالت اداری و دستور توقف عملیات تغییر مدیرعامل بانک پارسیان از سوی دیوان عدالت اداری، افزود: در حال حاضر برخی جناح‌های سیاسی در حال وارد کردن فشار برای شکستن رای دیوان عدالت اداری هستند تا حکم عدم صلاحیت مدیران این بانک صادر شود.

هادوی گفت: قطعا در آزمونی که واقع شده تمامی‌ فعالان بخش‌خصوصی از جمله مسوولان اتاق بازرگانی ایران، تهران و شهرستان‌ها باید با حمایت از اقدام مدیران بانک پارسیان برای احقاق حقوق سهامداران از خرد شدن این بانک در زیر پای برخی جلوگیری کنند.

رشد ۳۱درصدی سپرده‌های بانک پارسیان درسال جاری

بانک پارسیان در اوایل هفته جاری و پس از اخذ مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، یکصدو شانزدهمین شعبه خود را در شهرستان دزفول افتتاح کرد تا شهروندان دزفولی نیز از همه خدمات این بانک بهره‌مند شوند.

به گزارش مدیریت ارتباط با مشتریان،‌ بانک پارسیان که بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور است، از اوایل مهر‌ماه سال‌جاری تاکنون اقدام به افتتاح تعداد هفت شعبه در شهرستان‌های مراغه، لنگرود، نوشهر، نیشابور، برازجان، دزفول و بازار مبل ایران در منطقه یافت‌آباد کرده است.

با شروع به کار این شعب تعداد شعب بانک پارسیان در تهران به ۵۹ شعبه و در شهرستان‌ها به ۵۷ شعبه افزایش یافته است.

همزمان با افتتاح شعبه مذکور در تاریخ ۱۳/۸/۸۵ مانده سپرده‌های اصلی این بانک که مربوط به حدود یک‌میلیون و ۶۰۰هزار حساب بوده، در مقایسه با مانده منتهی به پایان سال ۱۳۸۴ که معادل ۶۷هزار و ۳۱۰میلیارد ریال بوده است، به مبلغ ۸۸هزار و ۹۶میلیارد ریال افزایش یافته است و معادل ۳۱درصد رشد نشان می‌دهد و سرانه شعب و نیروی انسانی در جذب سپرده‌های اصلی، به‌رغم آنکه تعدادی از شعب این بانک جدیدالتاسیس بوده است، به ترتیب برابر با ۷۶۶ و ۳۶میلیارد ریال است. همچنین مانده تسهیلات اعطایی بانک پارسیان نیز در مقایسه با مانده پایان سال ۱۳۸۴ معادل ۲۶درصد رشد داشته است و سرانه شعب و نیروی انسانی در زمینه تسهیلات اعطایی به ترتیب ۵۵۱ و ۲۶میلیارد ریال است. بانک پارسیان در سرانه شعب و نیروی انسانی بابت جذب سپرده‌ها و تسهیلات اعطایی در نظام بانکی کشور بالاترین سرانه را دارا بوده و نسبت مصارف این بانک به سپرده‌ها نیز معادل ۷۳درصد است. حجم ضمانتنامه‌های صادره بانک پارسیان در مقطع اوایل هفته جاری به حدود ۵‌هزار میلیارد ریال رسیده است که در مقایسه با حجم ضمانتنامه‌های صادره تا پایان سال گذشته ۳۱درصد رشد دارد و حجم گشایش اعتبارات اسنادی نیز در مقطع موصوف در مقایسه با ایام مشابه سال قبل معادل ۶۰درصد رشد را نشان می‌دهد.

تا اوایل هفته جاری بیش از ۲میلیون انواع کارت الکترونیکی، که در صورت تمایل و درخواست دارندگان، کاربرد ارائه خدمات اینترنتی نیز برای ایشان خواهد داشت، برای متقاضیان صادر شده است و بیش از تعداد ۵۰هزار دستگاه POS (دستگاه کارت‌خوان) این بانک در فروشگاه‌ها، مراکز خرید و ارائه خدمات در تهران و اقصی نقاط کشور جهت استفاده‌کنندگان کارت‌های الکترونیکی این بانک و سایر بانک‌های دولتی و خصوصی عضو طرح شتاب نصب شده است.

در حال حاضر در اغلب شعب شهرستان‌های این بانک، به منظور رفاه حال مشتریان و مراجعه‌کنندگان، علاوه به ارائه کلیه خدمات بانکی و الکترونیکی خدمات بیمه‌ای مورد نیاز مشتریان نیز توسط شرکت بیمه پارسیان ارائه می‌شود و به زودی چنین خدماتی در شعب تهران هم در اختیار مشتریان گذاشته خواهد شد.