مسعودرضا طاهری: با وجود صرف هزینه‌های چند میلیون پوندی مسوولان بانکی انگلیس برای ایجاد تجهیزات مقابله با تقلب و سوءاستفاده از دستگاه‌های خودپرداز، هنوز نظام بانکداری الکترونیک این کشور در مقابله با سوءاستفاده افراد بزهکار از خودپردازها عاجز مانده است. به نوشته بی‌بی‌سی صنعت بانکداری انگلیس در گزارشی که هفته آینده منتشر خواهد ساخت بر افزایش تقلب و سوءاستفاده از دستگاه‌های خودپرداز صحه خواهد گذارد.

بنابراین گزارش سال گذشته میلادی گروه‌های خرابکار و بزهکار سازمان‌یافته و جنایتکاران ۶۵میلیون پوند از دستگاه‌های خودپرداز با استفاده از روش‌های ویژه‌ای دزدی کرده‌اند.

این افراد با شگرد خاصی اطلاعات هر کارت را از روی نوار مغناطیسی پشت آن می‌خوانند. دیوید اسمیت، معاون کمیسیون اطلاعات در این کشور معتقد است بانک‌ها باید از اطلاعات مشتریان خود بیشتر مواظبت کنند.

وی می‌افزاید: بانک‌ها باید بر ایمنی اطلاعاتی مشتریان خود تمرکز و توجه بیشتری داشته باشند و در صدد حل مسائل و مشکلاتی که مشتریان با آن روبه‌رو می‌شوند برآیند.

وی معتقد است که رسیدگی به این امور نه تنها متوجه مشتریان بلکه به نفع صنعت بانکداری انگلیس نیز هست.

بنابراین گزارش، اگرچه از هر ۴دستگاه خودپرداز (ATM)، تنها یکی از آنها به تجهیزات جدید مقابله با ربودن و خواندن اطلاعات اشخاص از روی کارت بانک‌ها مجهز هستند، اما صنعت بانکداری انگلیس معتقد است که دزدی از دستگاه‌های خودپرداز رو به کاهش است.

مقامات بانکداری انگلیس در عین حال از افزایش جرم جیب‌بری خبر داده است. به دلیل ایجاد محدودیت در دستگاه‌های خودپرداز با تعبیه تراشه‌ها و کدهای جدید در خودپردازها و پایانه‌های فروش در فروشگاه‌ها دزدی برای بزهکاران سخت‌تر شده است.

وجود تراشه‌های هوشمند در سیستم تراشه و کدگذاری موجب جلوگیری از سوءاستفاده از کارت‌بانک‌ها می‌شود.

این تراشه‌ها نسبت به نوارهای مغناطیسی پشت کارت‌ها اطلاعات بیشتری را در خود ذخیره می‌کنند و با اضافه نمودن یک شماره رمز(Pin) ضریب ایمنی این اطلاعات بالاتر می‌رود.

دوربین‌های مینیاتوری که اعداد رمز را ثبت می‌کنند از جمله وسایلی است که بزهکاران برای دزدی از خودپردازها از آنها استفاده می‌کنند.

طی دو سال گذشته در انگلیس منتشرکنندگان کارت بانک‌ها مشغول تعویض کارت‌های اعتباری و کار‌ت‌های نقدی بوده‌اند.

ساندرا کویین از انجمن پرداخت و خدمات تجهیزات بانکی در این باره می‌گوید: هر راهی که بر روی بزهکاران برای سوءاستفاده از خودپردازها بسته می‌شود، آنها راهی دیگر را برای دزدی پیدا می‌کنند.

وی معتقد است با ایجاد سیستم جدید تراشه و رمزگذاری امکان سوءاستفاده از دستگاه‌ها داخل فروشگاه‌ها بسیار کم شده و بنابراین خلافکاران تمام تلاش خود را برای سوءاستفاده از ماشین‌های خودپرداز که پول نقد ارائه می‌کنند، متمرکز کرده‌اند.