دولت برای رونق مسکن تا پایان امسال3 هزار میلیارد تومان به انبوه‌سازان وام می‌دهد

فاطمه بهادری- شرایط پرداخت وام‌های ۱۰میلیون تومانی مسکن تسهیل شد و شامل واحدهای نوساز با یک واسطه نیز می‌شود. پرداخت وام ۱۸میلیونی تا بهمن‌ماه امسال تمدید شد

مهندس حسن کاری، مدیرعامل بانک مسکن در نشست مطبوعاتی روز گذشته خود ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: شرایط پرداخت وام مسکن ۱۰میلیون تومانی شامل شرایطی برای متقاضیان و واحد خریداری شده بود که به علت سخت بودن این شرایط، افراد کمتری را دربر می‌گرفت.

وی ادامه داد: بنابراین با انجام اصلاحیه‌هایی در شرایط پرداخت این وام تعداد افراد دربرگیرنده برای پرداخت وام افزایش می‌یابد.وی در خصوص شرایط پرداخت وام ۱۰میلیون تومانی مسکن گفت: متقاضیان باید شرایطی همچون داشتن حقوق ماهانه تا ۲۵۰هزار تومان داشته باشند.

در عین اینکه واحدهای خریداری شده در مناطق دارای بافت فرسوده بوده و به طور مستقیم از نوساز خریداری شده باشد.وی ادامه داد: همچنین از کسب پایان کار این واحدها دو سال و پروانه هفت سال گذشته باشد.

کاری در خصوص اصلاح شرایط فوق تصریح کرد: براساس اصلاحیه جدید، مدت زمان پس از کسب پایان کار از دو به ۱۰سال و پروانه واحد مسکونی از هفت به ۱۵سال افزایش یافت.

همچنین شرط خرید واحد مسکونی از سازنده به یک واسط تقلیل یافت، به گونه‌ای که افراد متقاضی می‌توانند از افرادی که واحد را از سازنده خریداری کرده‌اند نیز بخرند.

مهندس کاری با تاکید بر اینکه وام ۱۸میلیون تومانی مسکن به مناسبت دهه فجر تا پایان بهمن‌ماه سال‌جاری تمدید شده است، گفت: بانک با کمبود منابع مواجه نیست و قصد داریم تا پایان سال‌جاری با احتساب وام‌گیرندگان قبلی به ۲۰۰هزار متقاضی وام ۱۸میلیونی مسکن را پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: برای پرداخت وام ۱۸میلیون تومانی مسکن در هفت‌ماه امسال ۱۴هزار میلیارد ریال اختصاص دادیم که این رقم تا پایان سال به ۲۴هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد. وی رشد منابع صندوق پس‌انداز مسکن بانک مسکن را در هفت ماه امسال ۸۳درصد اعلام کرد و افزود: بانک مسکن از نظر رشد جذب منابع و اعطای تسهیلات برترین بانک در سال‌جاری است.

مدیر عامل بانک مسکن وام سه‌‌میلیون تومانی ودیعه مسکن را یکی از موفق‌ترین طرح‌های بانک دانست که از میان ۲۰هزار پرداخت که هدف بانک برای سال ۸۴ بود تاکنون ۱۵هزار فقره پرداخت شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: وام ودیعه مسکن در سال ۸۵ به ۴۰هزار متقاضی پرداخت خواهد شد که منابعش تامین شده و وزارت مسکن و سازمان‌های مربوطه نیز در حال سهمیه‌بندی هستند.

وی ادامه داد: رییس‌جمهور در زمینه وام ودیعه مسکن اظهار داشت که این وام نیاز به این میزان تبلیغ نداشته است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه وام مشارکت‌ مدنی متوقف نشده است، گفت: طی هفت ماه امسال ۵هزار میلیارد ریال وام به انبوه‌سازان پرداخت کردیم و دولت در نظر دارد تا پایان سال ۳۰هزار میلیارد ریال از محل منابع طرح‌های زودبازده به انبوه‌سازان وام پرداخت کند که به نظر می‌رسد این تسهیلات به رونق ساخت‌وساز در کشور کمک شایانی خواهد کرد.

به گفته وی پرداخت وام‌های مشارکت مدنی در شهرهای بزرگ به ازای هر مترمربع ۱۲۰هزار تومان و برای شهرستان‌ها ۱۰۰هزار تومان است.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد بانک مسکن تصریح کرد: بانک مسکن در سال ۸۴، ۲۱هزار میلیارد ریال جذب منابع داشته که نسبت به سال قبل (۸۳) به میزان ۴۳درصد رشد داشته که این رقم در هفت ماه امسال به ۲۱هزار میلیارد ریال رسیده و نسبت به هفت ماه مدت مشابه سال قبل ۷۵درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: اعطای تسهیلات بانک در سال ۸۴ به میزان ۲۷هزار میلیارد ریال بود که نسبت به سال قبل ۱۲۰درصد رشد داشته است.

کاری با تاکید بر اینکه بانک مسکن در سال گذشته برای ساخت ۹۰هزار واحد مسکونی به انبوه‌سازان تسهیلات ارائه کرده، گفت: این رقم در هفت ماه امسال به ۱۵۰هزار واحد رسیده است.

در عین اینکه بانک به ۱۵۰هزار واحد مسکونی با سپرده تسهیلات در سال ۸۴ و ۱۲۵هزار فقره وام خرید مسکن از طریق سپرده‌گذاری وام پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه شرکت سرمایه‌گذاری مسکن بانک مسکن تا پایان امسال ۳ هزار واحد مسکونی را تامین مالی می‌کند که این رقم در سال گذشته ۲ هزار واحد بوده است، افزود: تا سال ۱۳۹۰ این میزان به ۱۰هزار واحد خواهد رسید.

کاری در‌خصوص خبر افزایش وام مسکن به ۲۰میلیون تومان گفت: بانک مسکن وام مسکن را تا سقف ۱۸میلیون تومان پرداخت می‌کند که متقاضیان می‌توانند در قالب سپرده سرمایه‌گذاری مسکن و افزایش سپرده‌های خود اوراق حق تقدمی را دریافت کنند که براساس آن سقف تسهیلات به ۲۰میلیون تومان می‌رسد.وی ادامه داد: به عنوان مثال افرادی که از سپرده کوتاه‌مدت یکساله استفاده می‌کنند، می‌توانند علاوه بر دریافت سود، اوراق حق تقدمی دریافت کنند که این اوراق رقم‌های ۵۰۰هزار و یک‌میلیونی را شامل می‌شود و با این اوراق، تسهیلات دریافت می‌کنند و نرخ سود این تسهیلات ۱۴درصد است.

وی درخصوص آمار بخشی از مسکن بانک مرکزی برای سه ماه اول امسال اظهار داشت: رشد ۷ درصدی صدور پروانه و ۳/۷درصدی ساخت‌و‌ساز، در مجموع نشاندهنده رشد نسبی در بخش مسکن است.در عین حال بانک مسکن در نیمه اول امسال ۸ شعبه در مدیریت‌های مختلف افتتاح کرده است.در ۶ ماه اول سال‌جاری بانک مسکن مبلغ ۱۹هزار و ۱/۷۴۶میلیارد ریال تسهیلات بدون سود سال‌های آتی برای خرید مسکن، احداث و تکمیل، تعمیرات مسکن و سایر بخش‌های اقتصادی شامل صنعت، خدمات و بازرگانی پرداخت خواهد کرد که ۹/۲۱درصد برای احداث مسکن، ۳/۶۰درصد برای خرید مسکن، ۹/۱۱درصد برای انتقال سهم‌الشرکه و ۹/۵درصد برای سایر زمینه‌ها اختصاص یافته است.براساس گزارش بانک مسکن، اعطای این تسهیلات حدود ۴۵هزار و ۵۲۳واحد مسکونی جدید طی یک‌سال مذکور احداث، ۳۱هزار و ۱۶۹واحد از طریق انتقال سهم‌الشرکه و ۷۷هزار و ۶۱۶واحد مسکونی خریداری شده است که جمعا تعداد ۱۵۴هزار و ۳۰۸ واحد است.