افزایش جهانی قیمت طلا برای چهارمین هفته متوالی

گروه بازارپول- ارزش طلا در بازارهای جهانی برای چهارمین هفته متوالی با افزایش مواجه شد. بــه گـــزارش بـلومبرگ افزایش قـیـمت نــفت و افزایش تقاضا برای فلزات گرانبها همچنان مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت طلا برای مقابله با فشارهای تورمی عنوان شده است.

طی سه روز آخر هفته منتهی به شنبه ۳نوامبر در بازارهای بین‌المللی قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری از میزان ۶۱۰دلار به ۶۲۷دلار افزایش یافته است.

در یک بررسی اجمالی قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در بازارهای جهانی طی یک هفته از روز شنبه گذشته تا پنج‌شنبه ۱۸/۴درصد افزایش یافته است.

رشد قیمت طلا به دلیل افزایش قیمت نفت صورت گرفته است که تهدید حمله شورشیان نیجریه به تاسیسات نفتی و خطوط لوله این کشور دلیل عمده افزایش یک دلاری هر بشکه آن طی روز گذشته بوده است. از جمله دلایل دیگر افزایش قیمت نفت و به تبع آن رشد قیمت طلا، انجام آزمایش‌های موشکی ایران در رزمایش پیامبر اعظم ۲ اعلام شده است.

علاوه بر عوامل مورد اشاره روند کاهش نرخ رشد اقتصادی آمریکا، کاهش سطح شاخص اعتماد مصرف‌کننده و کاهش تولید و تغییر در ترکیب ذخایر ارزی توسط بانک‌های مرکزی و برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در سراسر جهان موجب کاهش ارزش دلار طی هفته‌های اخیر بوده است که به نوع خود بر افزایش میزان ارزش طلا اثرگذار بوده است.

طی روز گذشته رشد ۲/۴دلاری قیمت طلا برای تحویل فوری موجب رشد ۲۵۰۰تومانی قیمت سکه بهار آزادی، ۱۵۰۰تومانی قیمت نیم‌سکه و رشد بیش از ۱۳۰۰تومانی هر مثقال طلای آب شده ۱۷ عیار شد. قیمت سکه طرح قدیم بدون تغییر در حد ۱۷۱هزار تومان باقی ماند و ربع‌سکه با یک‌هزار تومان کاهش قیمت به نرخ ۳۶هزار و ۵۰۰تومان رسید.