نقل و انتقال پول با خودپردازها تا سقف یک میلیون تومان امکان پذیر می شود

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی از راه‌اندازی سیستم سامانه تسویه ناخالص آنی تا آذرماه سال‌جاری در بانک مرکزی خبر داد و افزود: نقل‌و‌انتقال بین بانکی از طریق سیستم شتاب نیز ظرف یک تا دو ماه آینده عملیاتی خواهد شد. مهران شریفی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، از راه‌اندازی دو سرویس جدید برای نقل‌و‌انتقالات بین بانکی توسط بانک مرکزی خبر داد و گفت‌: تا آذرماه سال‌جاری سیستم سامانه تسویه ناخالص آنی (‌SATNA) در بانک مرکزی راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه بانک‌ها به این سیستم در بانک مرکزی متصل خواهند شد، تصریح کرد: در این سیستم هر بانک دارای ترمینالی در مرکز خود خواهد بود و برای انتقال هر وجهی از بانک خود به سایر بانک‌ها از طریق این ترمینال دستور را سیستم سامانه تسویه ناخالص آنی در بانک مرکزی ارسال می‌کند و این سیستم نیز پول را از بانک دستور‌دهنده دریافت و به بانک مورد‌نظر انتقال می‌دهد.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به اینکه این روش نقل‌و‌انتقال پول به صورت الکترونیکی بین بانکی است، افزود: این سیستم در‌حال‌حاضر در سطح مشتریان قابل استفاده نخواهد بود، بلکه در مرحله اول بانک‌ها برای معاملات بین بانکی و نقل و انتقال پول از این روش استفاده خواهند کرد.

به گفته وی، این سیستم از سال ۸۶ برای استفاده مشتریان مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.‌به عبارت دیگر، این سرویس در سطح شعب بانک‌ها برای استفاده مشتریان از این زمان خواهد بود.

شریفی با بیان اینکه بانک‌ها برای ارائه این سرویس به مشتریان، باید یکسری نرم‌افزار را در سیستم‌های خود ایجاد کرده تا بتوانند این سیستم را به سیستم‌های متمرکز خود ارتباط دهند، افزود: بانک مرکزی مشخصات تمام این نرم‌افزارها را به بانک‌ها اعلام کرده است که البته این کار زمان‌بر است.

وی در بیان روش دوم نقل‌و‌انتقال بین بانکی که توسط بانک مرکزی طراحی شده است،گفت‌: در روش فعلی نقل‌وانتقال پول مشتری باید چک رمز‌دار را از یک بانک دریافت و به بانک مقصد منتقل کند و به حساب بخواباند یا با حمل ایران‌چک یا حتی پول نقد از بانک مبدا به بانک مقصد، نقل و انتقال بین بانکی خود را انجام دهد که این کارها بسیار وقت‌گیر‌، هزینه‌بر‌، سنتی و کاغذی بوده و باعث ازدیاد سفرهای درون‌شهری می‌شود.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت‌: با توجه به این شرایط بانک مرکزی روشی را طراحی کرد که براساس آن مشتریان بانک‌ها از طریق سیستم شتاب با استفاده از کارت‌های بانکی که در اختیار دارند، بتوانند با استفاده از دستگاه‌های ATM و دستگاه‌های کارت‌خوان شعبه‌ای دستور انتقال پول از حساب خود را به بانک مقصد بدهند.

وی با اشاره به اینکه در این روش سقفی برای نقل‌و‌انتقال پول در نظر گرفته شده است افزود: نقل و انتقال پول از یک بانک به بانک دیگر توسط مشتریان از طریق دستگاه‌های ATM تا سقف یک‌میلیون تومان امکان‌پذیر است.

شریفی ادامه داد: در صورت مراجعه مشتری به درون بانک و استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان تا سقف ۵میلیون تومان می‌تواند مبلغی را از یک بانک به بانک دیگر منتقل کند.

وی در خصوص کارمزد ارائه این سرویس توسط بانک‌ها به مشتریان اظهار داشت‌: کارمزد انتقال این مبالغ تا یک‌میلیون تومان‌ ۵۰۰‌تومان‌، بین یک تا ۲میلیون تومان ۷۰۰‌تومان، بین ۲ تا ۳‌میلیون تومان ۹۰۰‌تومان و از این مبلغ به بالا هر یک‌میلیون تومان معادل ۲۰۰۰‌تومان کارمزد خواهد داشت.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این نقل‌و‌انتقال از طریق سیستم شتاب ظرف یک تا دو ماه آینده عملیاتی خواهد شد، تصریح کرد: در روش نقل و انتقال الکترونیکی بین بانکی‌، مشتری می‌تواند برای نقل و انتقال پول به نزدیک‌ترین بانک مبدا یا مقصد مراجعه کند و لزومی به مراجعه به بانک مبدا نیست.وی پیش‌بینی کرد که با توجه به مزایای روش مذکور نسبت به روش‌های فعلی، مورد استقبال مشتریان بانکی قرار بگیرد، زیرا عملا باعث صرفه‌جویی در زمان‌، هزینه‌ها‌، افزایش امنیت در نقل ‌و ‌انتقالات بین بانکی و غیره می‌شود.