پرداخت وام 18میلیون تومانی مسکن متوقف می‌شود

فاطمه بهادری- پایان آبا‌ن‌ماه پرداخت وام‌های ۱۸میلیون تومانی بانک مسکن متوقف می‌شود. به گفته منابع آگاه بانک مسکن که از مردادماه سال گذشته وام شش میلیون تومانی بدون سپرده را به وام ۱۲میلیون تومانی مسکن افزود، پس از چند بار تمدید، پرداخت آن را از ابتدای آذرماه سال جاری متوقف می‌کند و تنها متقاضیانی که نوبتشان تا پایان آبان‌ماه سال جاری است و تشکیل پرونده داده‌اند، می‌توانند از این وام استفاده کنند. این تصمیم بر اساس کمبود منابع بانک مسکن گرفته شده است.

این در حالی است که به گفته منابع آگاه بانک مسکن از تاریخ نوزدهم مهر ماه سال جاری پرداخت وام‌های مشارکت مدنی به سازندگان ساخت و سازهای انبوه را کاملا متوقف کرد. این تصمیم نیز بر اساس کمبود منابع مالی گرفته شده است. بانک مرکزی در طی سه سال گذشته به بانک مسکن اخطار داده تا در زمینه تجهیز و پرداخت وام مسکن خودکفا شود. به این ترتیب مشکل مازاد و کسری منابع از بین می‌رود. در این راستا بانک مسکن طی فراخوانی در زمینه ارائه طرح‌های خودکفایی از پژوهشگران دعوت کرده است تا طرح‌های خود را به این بانک ارائه دهند.

این طرح‌ها باید در زمینه افتتاح حساب پس‌انداز مسکن باشند.

طرح خودکفایی این بانک باید به تصویب شورای پول و اعتبار نیز برسد، چنانکه وام ۱۲میلیون تومانی مسکن نیز به تصویب این شورا رسیده است. البته گفته می‌شود قرار است افزایش وام مسکن منوط به افزایش سپرده متقاضیان وام شود.

به عنوان مثال حداقل مبلغ سپرده‌گذاری از ۱۷میلیون ریال به ۲۰میلیون ریال افزایش یابد.

وام ۱۸میلیون تومانی مسکن با هدف افزایش قدرت خرید مسکن از مردادماه سال گذشته ارائه شد و در شش ماه اول سال ۷۶هزار و ۷۵۲فقره وام به متقاضیان اعطا شد. این وام که به عقیده بسیاری از کارشناسان نمی‌تواند موجب خانه‌دار شدن افراد در شهرهایی مانند تهران شود، برای خارج کردن بخش مسکن از رکود چند ساله‌اش، پیش‌بینی شد.

سپرده‌گذاران حساب پس‌انداز مسکن تا سقف ۱۲میلیون تومان را با نرخ ۱۳ درصد و شش میلیون تومان را با نرخ ۱۴درصد (بدون سپرده‌گذاری) وام دریافت می‌کردند. این سپرده‌گذاران در ازای شش ماه سپرده‌گذاری می‌توانستند یک برابر سپرده وام دریافت کنند. وام ۱۲میلیون تومانی با سپرده‌گذاری در مدت ۱۲ تا ۱۸سال و وام شش میلیون تومانی بدون سپرده‌گذاری هفت ساله تحویل می‌شود.

افرادی که از این نوع وام استفاده می‌کنند، در ازای دریافت وام ۱۲میلیون تومانی در مدت ۱۲سال، ۲۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان برای شش میلیون تومان وام بدون سپرده‌گذاری ۹میلیون تومان می‌پردازند.

ارائه وام ۱۸میلیون تومانی مسکن در حالی متوقف می‌شود که درصد هزینه مسکن نسبت به کل هزینه خانوار در دنیا کمتر از ده درصد است. اما میانگین این رقم در مناطق شهرنشین ایران حدود ۳۲درصد است که البته برای خانواده‌های کم‌درآمد بیش از ۷۰درصد نیز برآورد می‌شود.