حمیدرضا اسلامی منوچهری - تازه‌ترین گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی از بررسی منابع و مصارف بانک‌های دولتی در ۲۹ استان کشور حاکی است که در پایان خردادماه سال‌جاری، مجموع سپرده‌های بانک‌های دولتی در ۲۹ استان کشور به ۹۱۲هزار و ۵۰۹میلیارد ریال رسیده است. از بین استان‌های کشور، تهران با ۴۶۱هزار و ۶۷۵میلیارد ریال سپرده بانکی، سهمی معادل ۶/۵۰درصد سپرده‌ها را به خود اختصاص داده است و در رتبه نخست قرار دارد.

استان کهکیلویه و بویراحمد از جذب سپرده‌های بانکی با ۳هزار و ۵۱میلیارد ریال منابع جذب شده در پایان خردادماه امسال، ۳دهم درصد سپرده‌های بانکی را در سطح کشور به خود اختصاص داده است و در قعر جدول قرار دارد.

بررسی تسهیلات اعطایی بانک‌های دولتی به تفکیک استان‌ها نیز نشان می‌دهد که مانده تسهیلات بانک‌های دولتی در ۲۹ استان کشور در پایان خردادماه امسال به رقم ۸۳۵هزار و ۱۵۷میلیارد ریال رسیده است.

در این بررسی نیز استان تهران با دریافت مانده تسهیلات ۴۵۵هزار و ۳۰۹میلیارد ریال و سهم ۵/۵۴درصدی در صدر جدول قرار دارد و استان کهکیلویه و بویراحمد با ۳هزار و ۲۶۹میلیارد ریال مانده تسهیلات توانسته است تنها ۴دهم درصد تسهیلات بانک‌های دولتی را جذب کند.

بررسی اجمالی سپرده‌ها و تسهیلات بانکی در ۲۹ استان کشور نشان می‌دهد که منابع و مصارف بانک‌های دولتی در ۲۸ استان کشور فاصله قابل‌توجهی با استان تهران دارد.

پس از استان تهران، بیشترین سهم سپرده‌های بانکی به استان اصفهان تعلق دارد که با سهم ۵/۶درصدی فاصله معناداری با استان تهران را نشان می‌دهد.

سهم استان اصفهان به عنوان دومین استان دریافت‌کننده بیشترین تسهیلات بانکی ۵درصد است و رقمی معادل ۴۲هزار و ۱۲میلیارد ریال را به خود اختصاص داده است.

پس از استان اصفهان، استان‌های خراسان، فارس، خوزستان، آذربایجان شرقی، مازندران، کرمان، گیلان و آذربایجان غربی به ترتیب با ۳/۵درصد، ۹/۴درصد، ۳/۴درصد، ۸/۲درصد، ۷/۲درصد، ۴/۲درصد، ۸/۱درصد و ۵/۱درصد از نظر جذب‌ سپرده‌های بانکی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

سهم استان‌های مزبور از تسهیلات بانکی نیز به ترتیب ۶/۴درصد، ۲/۳درصد، ۲/۳درصد، ۳درصد، ۶/۲درصد، ۳/۲درصد، ۲/۲درصد و ۸/۱درصد گزارش شده است.

تعداد شعب و پرسنل بانک‌ها در استان‌های کشور

بررسی تعداد شعب و پرسنل بانک‌ها در ۲۹ استان کشور حاکی است که استان تهران با ۲هزار و ۹۲۴شعبه، ۹/۱۷درصد شعب بانک‌های دولتی را در خود جای داده است. کمترین تعداد شعب بانک‌های دولتی با ۱۰۱شعبه و ۶دهم درصد کل شعب به مناطق آزاد کشور تعلق دارد.

مجموع شعب بانک‌های دولتی در پایان خردادماه سال ۸۵ به رقم ۱۶هزار و ۳۳۷ شعبه می‌رسد. گزارش وزارت اقتصاد از وضعیت بانک‌های دولتی در مدت یادشده حاکی است، استان تهران با ۵۳هزار و ۴۵۹نفر، ۹/۳۰درصد از کل پرسنل ۱۷۲هزار و ۹۷۰نفری بانک‌های دولتی را در اختیار دارد. مناطق آزاد کشور هم با ۸۳۸نفر پرسنل بانکی سهمی معادل ۵/۰درصد از کل پرسنل بانک‌های دولتی را به خود اختصاص داده و در پایین‌ترین رده جدول پراکندگی پرسنل بانک‌ها قرار گرفته است.

تعداد دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها در پایان خردادماه امسال به ۵هزار و ۲۹۷دستگاه رسیده است که باز هم استان تهران با یک‌هزار و ۶۹۲دستگاه و ۹/۳۱درصد در صدر جدول مذکور قرار گرفته است و استان کهکیلویه و بویراحمد با ۳۶دستگاه خودپرداز و سهم ۷ دهم درصدی کمترین دستگاه‌های خودپرداز را دارد.