رییس کل بانک مرکزی روز چهارشنبه گذشته از برکناری عبدالله طالبی مدیرعامل و بهرام فتحعلی رییس هیات مدیره بانک خصوصی پارسیان خبر داد. به گزارش خبرنگار ما برکناری این دو مدیر بخش خصوصی در پی اظهارات رییس‌جمهوری مبنی بر بروز تخلف در جریان معامله سهام این بانک صورت گرفت. مدیرعامل بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور سلب صلاحیت شد

گروه بازار پول - رییس کل بانک مرکزی روز چهارشنبه گذشته از برکناری عبدا... طالبی مدیرعامل و بهرام فتحعلی رییس هیات مدیره بانک خصوصی پارسیان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما برکناری این دو مدیر بخش خصوصی در پی اظهارات رییس‌جمهوری مبنی بر بروز تخلف در جریان معامله سهام این بانک صورت گرفت. اما خبرگزاری فارس به نقل از مقامات بانک مرکزی نوشت: سلب صلاحیت مدیرعامل بانک پارسیان به دلیل عدم رعایت مقررات بانک مرکزی است و ارتباطی به مساله بورس ندارد.

به گزارش بازتاب، محمود احمدی‌نژاد، ریاست‌جمهوری، روز چهارشنبه گذشته در جمع مردم نظرآباد گفت: چندی پیش یکی از شرکت‌های دولتی که در یکی از بانک‌های خصوصی، دارای ۲۹درصد سهام بوده به پول نیاز پیدا می‌کند و تصمیم می‌گیرد سهام خود را به فروش برساند. در این راستا، دو نفر به عنوان خریدار به این بانک مراجعه و اظهار می‌کنند، می‌خواهند این سهام را بخرند که شرکت دولتی اعلام می‌کند.، این سهام را در بورس به فروش می‌گذاریم و هرچه که بورس تعیین کرد به آن قیمت می‌فروشیم. رییس‌جمهور افزود: کسانی که برای خرید ۲۹درصد از سهام این شرکت دولتی به بانک مراجعه کرده بودند، کسانی هستند که بیش از هزار میلیارد تومان به این بانک خصوصی بدهکار هستند. آنها برای خریدن این سهام از یکی‌دیگر از بانک‌ها وامی را دریافت می‌کنند که ۶۰میلیارد تومان به عنوان قسط اول برای خرید این ۲۹درصد سهام در ابتدا می‌دهند و تعهد می‌کنند مابقی پول خود را طی ۵ ماه به اقساط خواهند پرداخت.

رییس‌جمهور در ادامه گفت: این افراد برای این‌که بتوانند تعهدات خود را انجام دهند، سهامی را که هنوز نخریده‌اند به عنوان تضمین در اختیار این بانک قرار می‌دهند. وی گفت: به لطف خداوند، دولت متوجه خلاف این دو نفر شد و در برابر این خلاف ایستاد.

رییس‌جمهور گفت برخی از مدیران بانکی را که در این راستا تخلف کرده بودند، برکنار کرده است.خبرگزاری فارس گزارش داد: بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی ایراداتی را به معامله ابطال شده وارد می‌داند، اعلام کرد: سلب صلاحیت مدیرعامل بانک پارسیان مربوط به عدم ‌رعایت مقررات بانک مرکزی است و ارتباطی به مساله بورس ندارد. بانک مرکزی همچنین در مورد شایعه‌های مربوط به عدم تایید صلاحیت خریدار سهام عمده پارسیان اعلام کرد: آنچه مربوط به بانک مرکزی است، رعایت ۱۰درصد سهام و گرفتن مجوز از بانک مرکزی است که انجام نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، بانک مرکزی در مورد نگرانی برخی سپرده‌گذاران بانک پارسیان از وضعیت پیش آمده و اینکه آیا مشکلی برای وجوه مردم به وجود خواهد آمد، اعلام کرده است: به هیچ‌وجه مشکلی پیش نمی‌آید و اقدام بانک مرکزی دقیقا سالم‌سازی برای استحکام بانک پارسیان است. گزارش خبرنگار ما حاکی است: بانک پارسیان، بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور است که با تصویب قانون تاسیس بانک‌های غیردولتی راه‌اندازی شد. این بانک در مدت بیش از ۴سال که از تاسیس آن می‌گذرد، موفق شد رقمی بیش از ۸هزار میلیارد تومان جذب سپرده داشته باشد که تاکنون بیش ا‌ز ۷۰درصد آن را به بخش‌های مختلف اقتصادی تسهیلات پرداخته است. سرمایه اولیه این بانک از ابتدای تاسیس تاکنون چندین مرحله افزایش یافته و در حال حاضر به ۵۰۰میلیارد تومان رسیده است.

بنابراین گزارش، عمده سهامداران این بانک خصوصی را شرکت‌های خودروساز و صنایع وابسته به آن تشکیل می‌دهند. چندماه پیش شرکت ایران‌خودرو اعلام کرد قصد دارد سهام خود را که به میزان ۸/۲۸درصد کل سهام بانک پارسیان است به فروش برساند.

پس از اعلام شرکت ایران‌خودرو خبر‌های غیررسمی حکایت از آن داشت که دو سرمایه‌گذار ایرانی که برخی سایت‌های خبری از آنها با عنوان آقای «ر» و آقای «ع» نام می‌بردند، تمایل خود را برای خرید این سهام اعلام کرده‌اند. پس از مدتی، شایعه‌ها به واقعیت نزدیک شد و سهام ایران‌خودرو به قیمت ۲۹۳میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. شرکت ایران‌خودرو طی اطلاعیه‌های رسمی در مطبوعات، سهام خود را به معرض فروش گذاشت و در تمام این مدت بانک مرکزی در مورد انجام این معامله رسما اعلام نظر نکرد تا اینکه روز گذشته یکی از مقامات این بانک به خبرگزاری فارس گفت که آنچه مربوط به بانک مرکزی است، رعایت ۱۰درصد سهام و گرفتن مجوز از بانک مرکزی است که انجام نگرفته است.