خبرگزاری مهر- عضو شورای‌عالی انجمن حسابداران خبره ایران جذب سپرده‌های کوتاه مدت را باعث پایین آمدن ریسک بانک‌ها دانست و گفت: تازمانی که نرخ بهره آزاد نشود، بانک‌ها ریسک خود را در مقابل کاهش نرخ سود با اخذ سپرده‌های کوتاه مدت و پرداخت تسهیلات کوتاه مدت مصون خواهند کرد. غلامرضا سلامی گفت: بانک‌ها پس از کاهش نرخ سود تسهیلات، سعی در جذب سپرده‌های کوتاه مدت و در مقابل پرداخت تسهیلات کوتاه مدت دارند.

به گفته وی، سپرده‌های کوتاه مدت دارای نرخ سود کمتر بوده و تعهد بانک نیز نسبت به سپرده‌گذاران،‌ کوتاه مدت‌تر است.

عضو شورای‌عالی انجمن حسابداران خبره ایران جذب سپرده‌های کوتاه‌مدت را باعث پایین آمدن ریسک بانک‌ها دانست و تصریح کرد: تازمانی که نرخ بهره آزاد نشود و به صورت بازار آزاد در نیاید، بانک‌ها ریسک خود را در مقابل کاهش نرخ سود با اخذ سپرده‌های کوتاه مدت و پرداخت تسهیلات کوتاه مدت مصون خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه منابع و نقدینگی سرمایه‌گذاری‌ها که همواره به صورت بلندمدت بوده از سپرده‌گذاری‌های بلندمدت حاصل می‌شود افزود: با توجه به اینکه جذب سپرده‌ها در این نوع گرایش یک ساله و شش ماهه است، بانک‌ها برای مقابله با ریسک‌های احتمالی کمتر به سرمایه‌گذاری بلندمدت رغبت نشان می‌دهند.

سلامی ‌نتیجه این اقدام بانک‌ها را کاهش سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت دانست و گفت: یکی از نتایج روندکاهش نرخ سودبانکی، گرایش بانک‌ها به جذب سپرده‌های کوتاه‌مدت است که نتیجه آن کاهش نرخ سرمایه‌گذاری بلندمدت خواهد بود.

به گفته وی، در این حالت توان سرمایه‌گذاری به سمت سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، تجارت آزاد و بازار واسطه‌گری خواهد رفت.

عضو شورای‌عالی انجمن حسابداران خبره ایران با بیان اینکه در حال حاضر بانک توان پرداخت تسهیلاتی که دولت تعهد کرده را ندارند تصریح کرد: به دلیل کاهش نرخ‌ها هیچ کس بدهی خود را با بانک‌ها تسویه نمی‌کند.