اولین گردهمایی مسوولان تشکل‌های صادراتی و مدیران نظام بانکی در زمینه تسهیلات صادراتی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی صندوق ضمانت صادرات ایران در روز یکشنبه مورخ ۹/۷/۸۵ سازمان توسعه تجارت در راستای اهداف و وظایف خود مبنی بر حمایت از صادرات اقدام به برگزاری جلسه‌ای با حضور بانک‌های توسعه صادرات ایران و صنعت و معدن و نیز صندوق ضمانت صادرات ایران کرد. این جلسه که با ریاست دکتر غضنفری و با حضور تشکل‌های صادراتی ترتیب یافت به توضیح پیرامون نحوه استفاده از امکانات این دو بانک در زمینه تسهیلات صادراتی ۳میلیارد دلاری که در بودجه سال‌جاری در اختیار آنها قرار گرفته، اختصاص داشت.

مظاهری رییس بانک توسعه صادرات، تامین مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری در خارج را که دارای طرح توجیهی قابل قبول می‌باشند، تامین سرمایه در گردش واحدهای صادراتی که دارای قرارداد صادراتی واقعی هستند و تامین مالی طرح‌های صادراتی در قالب اعتبار خریدار را سه حوزه اصلی اعطای تسهیلات بانک معرفی کرد.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن نیز تامین مالی طرح‌های زیربنایی و سرمایه‌گذاری جهت ارتقای ظرفیت تولید داخلی که در خدمت صادرات قرار خواهد گرفت را هدف اعطای تسهیلات میان و بلند مدت آن بانک معرفی و اعلام داشت: از سهم ۵/۱میلیارد دلاری تسهیلات آن بانک در حال حاضر ۱۰۶۰میلیون دلار طرح مصوب شده و اعتبار آن به زودی تخصیص داده خواهد شد.

سیدعلی، مدیرعامل صندوق ضمانت ایران نیز با اشاره به این امر که بانک و بیمه اعتبار به عنوان دو مولفه مهم نظام مالی در همکاری با هم قادر به حمایت از بخش صادرات کشور خواهند بود دامنه حمایت بیمه‌ای صندوق را با پوشش ۲۰ کشور بسیار وسیع دانست و حمایت صندوق را از نظام بانکی کشور عاملی مهم در جلب اطمینان بانک‌ها از صیانت منابعی که در اختیار بخش صادرات قرار می‌گیرد، بر شمرد. در خاتمه دکتر غضنفری رییس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام داشت: جلسات مشابه با حضور دو بانک فوق و صندوق ضمانت در سایر استان‌های کشور با مشارکت بیمه‌های تجاری به عنوان رکن دیگر صادرات به منظور اطلاع‌رسانی گسترده به جامعه تجاری در دستور کار آن سازمان قرار دارد.