خبرگزاری فارس- مدیرعامل لیزینگ ایران‌خودرو گفت: این شرکت اخیرا فعالیت محدودی را برای فروش خودرو به صورت لیزینگ با نرخ سود ۱۷‌‌درصد آغاز کرده است. بهمن فتحعلی افزود: هنوز به لحاظ تامین نشدن منابع مالی مناسب، امکان فعالیت این شرکت به‌ صورت گسترده و طبق روال سابق وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تاکنون موفقیتی در تامین منابع مالی ارزان قیمت نداشته‌ایم و برای تامین منابع به صورت روزانه در حال مذاکره و تلاش هستیم، اظهارداشت: شورای پول و اعتبار نیز تاکنون راهکار یا مصوبه‌ای برای اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به شرکت‌های لیزینگ نداشته است.

فتحعلی با بیان اینکه لیزینگ ایران‌خودرو طی سال‌های گذشته به طور میانگین در هر سال بین ۳۰ تا ۴۰‌هزار دستگاه خودرو را از طریق لیزینگ به فروش ‌رسانده است، خاطرنشان کرد: برنامه‌ پیش‌بینی شده این شرکت برای امسال، فروش ۸۰‌هزار دستگاه خودرو بود که با مصوبه شورای پول و اعتبار این رقم را به ۵۰‌هزار دستگاه کاهش دادیم.

وی اضافه کرد: آنچه از ابتدای امسال تاکنون، خودرو به صورت لیزینگ از سوی لیزینگ ایران‌خودرو فروخته شده حدود ۱۱‌هزار دستگاه بوده که بخش عمده آن نیز مربوط به قبل از مصوبه شورای پول و اعتبار است.

مدیرعامل لیزینگ ایران‌خودرو گفت: بر‌اساس پیش‌بینی این شرکت، باید نیمه دوم امسال ۴۰‌هزار دستگاه خودروی دیگر از طریق لیزینگ به فروش رسانده شود که البته این کار بستگی به تامین منابع مالی خواهد داشت.

دبیر‌کل کانون شرکت‌های لیزینگ ایران در عین حال تصریح کرد: هم کانون شرکت‌های لیزینگ و هم شرکت‌های فعال در این بخش علاقمند هستند با سیاست‌های دولت همگام باشند و آنها علاقه‌مندند که با مهار تورم، نرخ سود تسهیلات نیز کاهش یابد، اما بحث این است که همزمان با کاهش نرخ سود، باید راهکار تامین منابع نیز برای شرکت‌های لیزینگ در نظر گرفته شود.

وی اظهار داشت: شورای پول و اعتبار که در قبال تصویب نرخ سود تسهیلات مسوولیت دارد، در قبال شیوه تامین منابع نیز حتما باید تدبیر داشته باشد.