وام 10‌میلیون تومانی مسکن به کمتر از یک‌هزار نفر پرداخت شد

خبرگزاری فارس- به‌رغم اعلام صورت گرفته در سال گذشته و سال‌جاری برای پرداخت۳۰هزار فقره وام‌ ۱۰میلیونی تومانی خرید مسکن در مرحله اول، خبرها حاکی از پرداخت این وام‌ها در حد زیر یک‌هزار فقره است. پس از اینکه پرداخت وام‌های ۱۰میلیون تومانی خرید مسکن به اقشار کم‌درآمد جامعه در سال گذشته سروصدای فراوانی به همراه آورد و حتی به گفته کارشناسان اقتصادی این مصوبه دولت موجب افزایش کاذب قیمت مسکن شد، تاکنون پیشرفت مناسبی در زمینه پرداخت‌ها نداشته است.

بنابر این گزارش، به‌رغم اینکه کمتر از ۳ماه به زمان اعلام شده برای تشکیل پرونده متقاضیان دارای اولویت فرصت باقی مانده است و تنها زیر ۱۰۰۰ نفر موفق به دریافت این وام شده اند، نشان از عدم موفقیت این طرح در مرحله اول می‌دهد.

در مرحله اول قرار بود که ۹۰۰۰فقره به متقاضیان و ثبت‌نام‌کنندگان شهرهای بزرگ و ۲۱هزار فقره وام نیز به شهرهای کوچک و متوسط پرداخت شود. براساس این گزارش، به‌رغم اینکه وزیر مسکن و شهرسازی اصلاحیه‌ای برای تسهیل آیین‌نامه پرداخت وام‌های ۱۰میلیونی تومانی خرید مسکن نیز ارائه کرده اما هنوز بسیاری از افراد نتوانسته‌اند مدارک خود را به بانک مسکن ارائه کنند. حتی پیگیری‌های سازمان مسکن و شهرسازی استان‌ها نیز برای تسهیل در پرداخت وام‌ها نتوانسته روند مناسبی که دولت پیش‌بینی می‌کرد صورت گیرد.

یک منبع آگاه نیز با تایید این خبر بیشترین مشکل عدم پرداخت وام ۱۰میلیون تومانی خرید مسکن را مربوط به پرونده‌هایی دانست که افراد خود را به عنوان ایثارگر معرفی کرده‌اند، چرا که این افراد از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران تایید و معرفی نشده‌اند.

وی ادامه داد: چرا که این افراد تصورشان بر این بوده که چون رزمنده یا بسیجی هستند می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند.

این منبع آگاه در خصوص دستور وزیر مسکن و شهرسازی برای اصلاح آیین‌نامه پرداخت تسهیلات ۱۰میلیون تومانی خرید مسکن گفت: اصلاحی که وزیر مسکن و شهرسازی برای پرداخت وام‌های ۱۰میلیونی تومانی خرید مسکن ارائه کرده است مربوط به افرادی است که اولویت خود را بدون اطلاع شهرهای جدید یا بافت‌های فرسوده معرفی کرده‌ بودند، بنابراین وزیر مسکن و شهرسازی در این موضوع تجدیدنظر کرده و اعلام کرده بود که این افراد می‌توانند از اولویت خود برای استفاده از تسهیلات در فرم خود به عنوان سایر استفاده کنند تا بتوانند وام خود را دریافت کنند.

تاکنون ۸ هزار و ۵۰۰ نفر وام ۳میلیون تومانی ودیعه مسکن دریافت کرده‌اند

همچنین خبرگزاری مهر بنابر اعلام بانک مسکن گزارش داد، تاکنون ۸ هزار و ۵۰۰نفر از متقاضیان واجد شرایط وام ۳میلیون تومانی قرض‌الحسنه مسکن را دریافت کرده‌اند.

بنابراین گزارش، براساس مصوبه سال ۸۴ دولت، اعتبار ودیعه مسکن ۳میلیون تومانی قرض‌الحسنه برای سال ۸۴، ۴۰میلیارد تومان بوده است که تاکنون بالغ بر ۱۵میلیارد تومان آن در قالب ۸هزار و ۵۰۰نفر پرداخت شده و مابقی در حال پرداخت است.

گزارش دریافتی مهر از بانک مسکن در باره پرداخت وام قرض‌الحسنه ۳میلیون تومانی مسکن به مستاجران کم درآمد در سال ۸۵ حاکی است: بر اساس مصوبه سال ۸۵ اعتبار برای وام ۳میلیون تومانی قرض‌الحسنه ۸۰میلیارد تومان بوده که باید پس از اتمام پرداخت وام ۳میلیون تومانی در سال ۸۴ به متقاضیان واجد شرایط و سهمیه‌بندی ۴ گروه (بهزیستی، کمیته امداد، بازنشستگان و ایثارگران) از سوی شورای‌عالی رفاه مراحل لازم ابلاغ و اجرا شود.

بنابراین گزارش بانک مسکن برای پرداخت وام ۱۰میلیون تومانی به دلیل اینکه اطلاعات ارائه شده از سوی افراد متقاضی با واقعیت منطبق نبوده با مشکلات زیادی مواجه بوده‌است، به‌طوری که تاکنون رقم قابل‌توجهی از این وام پرداخت نشده است.

این گزارش در مورد دستورالعمل اخیر وزارت مسکن در مورد وام ۱۰میلیون تومانی خرید مسکن کوچک تصریح می‌کند: وزارت مسکن برای رفع مشکلات در پرداخت وام ۱۰میلیون تومانی در یک ماه گذشته دستورالعملی را ابلاغ نموده که امید است این دستورالعمل بتواند تاثیر خود را در رفع مشکلات برای پرداخت این وام داشته باشد.