رشد قیمت طلا در پی افزایش قیمت نفت

گروه بازارپول- قیمت سکه طرح قدیم روز گذشته در بازار داخلی با ۳هزار تومان افزایش به حد ۱۶۳هزار تومان رسید.

افزایش قیمت سکه طرح قدیم در حالی صورت گرفت که سکه بهارآزادی و ربع سکه تنها ۵۰۰تومان افزایش یافتند و نیم‌سکه بدون تغییر قیمت باقی ماند. روز گذشته قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۸/۲دلار افزایش به ۵۰/۶۰۱دلار در ساعت ۳۰/۱۳دقیقه رسید که این افزایش در پی بالا رفتن قیمت نفت اتفاق افتاده است. کاهش ۱۷۰هزار بشکه در روز از تولید نفت‌خام کشور‌های ونزوئلا و نیجریه با انگیزه افزایش قیمت نفت دلیل رشد قیمت طلا عنوان شده است.

از سویی، نگرانی از افزایش نرخ تورم و رشد قیمت فلزات نیز از جمله دلایل دیگر رشد قیمت طلا عنوان شده است. آغاز جشن‌های فصلی هندوستان نیز ضمن دامن زدن به افزایش تقاضای طلا موجب رشد قیمت آن شده است.

هندی‌ها بازار جهانی طلا را رونق دادند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویتر، کشور هندوستان در حال وارد شدن به فصل برگزاری مراسم و جشن‌های سنتی است و این زمانی است که معمولا تقاضای فیزیکی برای طلا جهت مصارف جواهرسازی و امثالهم افزایش می‌یابد.

در هفته گذشته میانگین بهای طلا در بازار فلزات قیمتی لندن و نیویورک نسبت به هفته ماقبل با افزایشی بالغ بر ۰۳/۲ و ۲۴/۲‌درصد به ترتیب به سطح ۱۰/۵۹۴ و ۲۶/۵۹۶‌دلار در هر اونس رسید.

متوسط قیمت هر اونس نقره نیز با ۰۸/۳ و ۶۱/۳‌درصد افزایش به ترتیب به سطح ۳۸/۱۱ و ۴۷/۱۱‌دلار رسید.

در اولین روز هفته بهای نقد طلا تحت‌تاثیر تقویت ارزش دلار در برابر برخی ارزهای عمده و نوسانات بهای نفت‌خام تنزل یافت. لکن در سایر روزها به استثنای روز جمعه تحت‌تاثیر عواملی از قبیل تسویه حساب‌های پایان فصل، سطوح بالای بهای نفت، افزایش تقاضای فیزیکی برای طلا، خریدهای سرمایه‌گذاری، پوشش در برابر مخاطرات تورمی و عدم‌تحقق فروش تمام سهمیه طلای بانک‌های مرکزی منطقه یورو از روندی صعودی برخوردار گردید.

در روز پنج‌شنبه بانک مرکزی روسیه اعلام نمود، مجموع ذخایر طلا و ارز این بانک از رقم ۲۵۹‌میلیارد دلار در ۱۵‌سپتامبر به رقم ۲۶۱‌میلیارد دلار در ۲۲‌سپتامبر افزایش یافت. این در حالی است که در ۲۶ دسامبر ۲۰۰۳ این رقم بالغ بر ۸/۷۷‌میلیارد دلار بود.

بازار فلزات قیمتی کشور هندوستان در حال وارد شدن به فصل برگزاری مراسم و جشن‌های سنتی است و این زمانی است که معمولا تقاضای فیزیکی برای طلا جهت مصارف جواهرسازی و امثالهم افزایش می‌یابد.

در آخرین روز کاری هفته عواملی همچون فروش‌های سوداگرانه، تقویت ارزش دلار و تنزل بهای نفت (در بازار لندن) موجبات کاهش بهای طلا را فراهم آوردند. خاطرنشان می‌سازد، افزایش فروش‌ طلا در روز جمعه ناشی از انتشار خبر مبنی بر تمایل بانک مرکزی سوئد به فروش ۱۰‌تن طلا در سال آینده میلادی بوده است.

در بورس طلا و فلزات دبی ارزش طلا بیش از ۵/۷دلار کاهش یافت، همچنین خبرگزاری ایسنا از بازار طلای دبی گزارش داد: در بورس طلا و فلزات دبی ارزش طلا بیش از ۵/۷دلار کاهش یافت.

در پی کاهش قیمت طلا و نقره در بازارهای جهانی، ارزش طلا و نقره در بورس طلا و فلزات دبی به شدت کاهش یافت، این در حالی است که در معاملات آینده برای تحویل در ماه دسامبر ارزش طلا بیش از ۷۵/۱دلار افزایش یافت.

در معاملات روز یک‌شنبه هر اونس طلا به ارزش ۵۹۴‌دلار داد‌و‌ستد شد که ارزش هر اونس طلا بیش از ۵/۷دلار کاهش یافت ولی در معاملات برای تحویل در ماه دسامبر ارزش طلا بیش از ۷۵/۱دلار در هر اونس افزایش و هر اونس به ارزش ۷۵/۵۹۵دلار معامله شد.

همچنین هر اونس نقره به ارزش ۱۱ دلار و ۶۰‌سنت داد‌و‌ستد شد که ارزش هر اونس نقره بیش از ۹۸ سنت کاهش یافت.

روزنامه البیان در این زمینه نوشت:‌ در نوسان بودن قیمت جهانی نفت در چند روز اخیر و کاهش ارزش دلار مقابل ین و یورو عمده‌ترین دلایل برای کاهش ارزش طلا و نقره در بورس طلا و فلزات دبی است.