گروه بازار پول‌ـ‌ مسعود رضاطاهری:مسوولان بانک‌مرکزی عراق درصدد هستند ۳ صفر از تعداد صفرهای دینار عراق بکاهند.به گزارش سایت دینار مالی عراق، تبدیل ارزش هر یک‌میلیون دینار عراق به یک‌هزار دینار این کشور در پی کاهش سه صفر از رقم آن توسط مقامات بانک‌مرکزی این کشور از جمله تصمیمات آتی مسوولان اقتصادی و مالی عراق عنوان شده است. بنابراین گزارش، قدرت و میزان منابع اقتصاد ملی از جمله عوامل موثر بر ارزش پول یک کشور است. کسری تولید ناخالص داخلی، عدم توازن اقتصادی، مشکلات ساختاری و تشکیلاتی که تاثیر مستقیمی بر سطح متوسط زندگی مردم دارد و همچنین میزان بدهی‌های خارجی و رابطه آن با تورم و تقاضا برای ارزهای خارجی نیز تاثیر فراوان و اساسی در میزان ارزش پول عراق باقی گذارده است.

افزایش تقاضا برای ارزهای خارجی به گران‌تر شدن نرخ آنها منجر شده است که دلیل آن مکانیسم عرضه و تقاضا و رفع نیاز ارز برای حضور در بازارهای بین‌المللی و داخلی ایجاد شده است.

همین مساله موجب کاهش ارزش دینار عراق اعلام شده است.

ضعیف شدن دینار عراق نمایانگر وضعیت زندگی مردم این کشور است.

به عبارت دیگر نسبت تورم در اقتصاد رابطه مستقیمی با افزایش تعداد صفرهای یک ارز دارد.

این امر به وضوح در اقتصاد عراق دیده شده است.

احتمال کاهش سه صفر از دینار عراق در حالی مطرح می‌شود که برخی کارشناسان از عدم‌تاثیر این اقدام بر ارزش واقعی دینار و قدرت خرید آن سخن گفته‌اند و ضرورت بازسازی نظام مالی و اقتصادی این کشور را به عنوان زیربنای اصلی تحقق رونق اقتصادی، کاهش تورم و بالا رفتن ارزش دینار عراق دانسته‌اند.