ایران ترکیب ذخایر ارزی خود را تغییر می‌دهد

ایسنا- رییس‌کل بانک مرکزی کشورمان گفت که ایران متعهد شده است تا درباره اقدام اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا برای تحریم مالی بانک صادرات اقدام قانونی انجام دهد و برخی از ذخایر ارزی خود را به ارز دیگری غیر از دلار تبدیل کند. ابراهیم شیبانی که برای شرکت در اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در سنگاپور به سرمی‌برد در مصاحبه‌ای مطبوعاتی اظهار کرد: تصمیم داریم تمامی اقدامات قانونی در این خصوص را انجام دهیم و انتظار داریم صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی موضع مناسبی در این خصوص اتخاذ کنند.

شیبانی با اشاره به اقدام اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا در زمینه تحریم مالی بانک صادرات تصریح کرد: این اقدام می‌تواند منجر به آن شود که ایران از دلار فاصله بگیرد و من مطمئن هستم که دیگر کشورها به ما نگاه می‌کنند. حتی اکنون نیز ما از دیگر ارزها استفاده می‌کنیم و این اقدام ما را ترغیب می‌کند تا فاصله خود را از دلار بیشتر کنیم.

وی گفت: ایران می‌تواند درآمدهای نفتی خود را به بانک‌های کشورهای همسایه همچون عربستان و بحرین منتقل کند.

رییس بانک مرکزی افزود: ما همچنین با بانک‌های اروپایی نیز رابطه بسیار خوبی داریم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیبانی تاکید کرد: اقدام آمریکا صددرصد سیاسی بوده است، زیرا بانک‌های ما بسیار شفاف عمل می‌کنند.

الکسل وبر، رییس بانک مرکزی آلمان، که از اعضای هیات مدیره بانک مرکزی اروپا نیز هست، در رابطه با اظهارات شیبانی به خبرنگاران گفت: فکر می‌کنم باید این اتفاق را خیلی سخت نگیریم. وی افزود: تبدیل برخی از ذخایر ارزی ایران به ارزی غیر از دلار خطری ندارد و نباید نگران آن باشیم.

در همین حال پیتر اشتین بروئک، وزیر دارایی آلمان، که برای شرکت در اجلاس وزرای دارایی گروه هفت کشور صنعتی در آلمان به سر می‌برد، ضمن کم خطر خواندن این اقدام بانک مرکزی ایران گفت: نرخ‌های بهره مهم‌ترین دستور کار این اجلاس خواهد بود.

۳ بانک ژاپنی فعالیت بازرگانی خود را با بانک صادرات ایران متوقف می‌کنند

خبرگزاری کیودو گزارش داد که سه بانک ژاپنی به پیروی از تحریم مالی آمریکا فعالیت بازرگانی خود را با بانک صادرات ایران متوقف می‌کنند.

به گزارش ایسنا، بانک‌های توکیو میتسوبیشی UFJ، میزوهو کورپوریت بانک و سومیتومومیتسویی بانک سه بانکی هستند که در پی اعمال فشار آمریکا می‌خواهند فعالیت بازرگانی خود را با بانک صادرات ایران قطع کنند.

آمریکا چندی پیش اعلام کرد که هرگونه فعالیت مستقیم و غیر‌مستقیم سیستم مالی این کشور با بانک صادرات ایران را ممنوع کرده است و بانک صادرات را به حمایت از تروریسم متهم کرده است.

این در حالی است که سه بانک فوق که شعبی در آمریکا دارند نیز به پیروی از این اقدام اعلام کرده‌اند که تصمیم دارند فعالیت خود را با بانک صادرات متوقف کنند.

هفته گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا هرگونه قرارداد و رابطه میان بانک صادرات ایران با سیستم مالی آمریکا را ممنوع اعلام کرد.

استوارت لوی، معاون این وزارتخانه آمریکایی، گفته بود که موسسات مالی ایرانی در حال حاضر از دسترسی مستقیم به سیستم مالی آمریکا ممنوع شده‌اند، اما قادر بودند تا از طریق بانک‌های کشور سومی به‌طور غیرمستقیم نقل و انتقالات مالی انجام دهند.