خبرگزاری مهر‌ـ‌ معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت: کسب حمایت بانک‌های بین‌المللی برای اعمال تحریم‌ها و فشارهای مالی علیه ایران دشوار خواهد بود. به گزارش رویتر، «دانیل گلاسر» معاون جرائم مالی و تامین مالی تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا در سخنانی در سنای این کشور گفت: در صورتی که بانک‌های بین‌المللی از تحریم مالی ایران حمایت نکنند، آمریکا به طور یک‌جانبه اقدام به این کار خواهد کرد.

وی با اشاره به اقدام اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا در قطع روابط مالی بانک صادرات ایران با سیستم مالی ایالات متحده گفت: وزارت خزانه‌داری آمریکا در تلاش است تا با تحت فشار قرار دادن بانک‌های بین‌المللی، تجارت با ایران را دشوار و محدود سازد.

وی همچنین مدعی شد که آمریکا در حال تحت فشار قرار دادن فعالان ایرانی در بازارهای مالی و سیستم بانکی بین‌المللی است اما اعتراف کرد که این اقدامات آمریکا تاکنون به هدف خود که اجماع بین‌المللی علیه فعالیت‌های مالی ایران است،‌ نرسیده است.

وی در رابطه با اقدام آمریکا در قطع روابط مالی بانک صادرات ایران گفت: این اقدام موجب واکنش بازار خواهد شد تا بانک‌های بین‌المللی را قانع سازد همچون بانک‌های یو.بی.اس سوئیس روابط خود را با ایران قطع کنند و یا همچون بانک‌های کردیت سوئیس و اچ.اس.بی.سی مبادلات مالی خود را با طرف‌های ایرانی کاهش دهند. وی افزود: هر گونه اقدامی در تخریب شبکه‌های مالی ایران در صورت همکاری متحدان آمریکا، به مراتب مثمرثمرتر خواهد بود، اما در صورت عدم همکاری آنها، آمریکا راسا به این کار اقدام خواهد کرد. در همین حال، استوارت لوی که مقام ارشد گلاسر در وزارت خزانه‌داری آمریکا محسوب می‌شود، در حال مذاکره با مدیران بانک‌های اروپایی است تا دستیابی ایران به سیستم مالی بین‌المللی را محدود سازد. از سوی دیگر، «هنری پاولسون» وزیر خزانه‌داری آمریکا قصد دارد مسئله تحریم مالی ایران را در اجلاس وزرای دارایی هفت کشور صنعتی در سنگاپور که یکشنبه آتی برگزار خواهد شد، مطرح نماید.