فارس - معاون بانک سامان گفت: گرایش به سمت سپرده‌گذاری‌های کوتاه مدت تورم را افزایش خواهد داد. فرید ضیاء‌الملکی، ‌در خصوص علت گرایش بانک‌ها به جذب سپرده‌های کوتاه مدت اظهار داشت: سپرده‌گذاران خود تصمیم‌گیری می‌کنند که پولشان را در قالب چه نوع سپرده‌ای سپرده‌گذاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد به دلیل کاهش نرخ سود سپرده‌های بلندمدت سپرده‌گذاران تمایل دارند در قالب سپرده‌های کوتاه‌مدت سود حداقلی را دریافت کنند تا اگر فعالیت سودآورتری را یافتند به راحتی پول خود را در فعالیت جدید سرمایه‌گذاری کنند.

ضیاء‌الملکی یادآور شد: شورای پول و اعتبار بانک‌های دولتی را مجاز کرده تا نرخ سود سپرده‌های خود را در دامنه‌۷ تا ۱۶درصد تعیین کنند و در حال حاضر این بانک‌ها به سپرده‌های بلند مدت خود ۱۶درصد سود می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه برخی از بانک‌های دولتی در حال حاضر نرخ سود سپرده‌های یکساله خود را ۱۴درصد قرار داده‌اند، افزود: این امر نشان می‌دهد بیشتر توجه بانک‌های دولتی نیز به سمت جذب سپرده‌های کوتاه مدت است. وی وضعیت نرخ سود سپرده در بانک‌های خصوصی را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: نرخ سود سپرده‌های بلند مدت در بانک‌های خصوصی قبلا ۲۲درصد بود و اکنون به ۵/۱۸درصد کاهش یافته است.