هر اونس طلا: 583 دلار سکه طرح جدید:133 هزار تومان سکه طرح قدیم: 160 هزار تومان
دنیای اقتصاد- قیمت جهانی طلا روز گذشته بیش از ۱۲ دلار دیگر کاهش یافت. ادامه کاهش بهای نفت موجب نزول بیشتر قیمت طلا شد و در ادامه این روند، قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری، روز گذشته با ۴۰/۱۲ دلار کاهش در ساعت ۳۰/۱۴ دقیقه به وقت تهران به حد ۱۰/۵۸۳ دلار رسید.قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخلی نیز متاثر از قیمت جهانی رو به کاهش داشت. روز گذشته از قیمت سکه بهار آزادی ۲هزار تومان کاسته شد، قیمت سکه طرح قدیم، نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک هزار تومان افت کرد. هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز به نرخ ۵۸هزار تومان رسید. طی همین هفته قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی از میزان ۱۴۲هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۳۳هزار تومان رسیده که از کاهش ۶/۶درصدی حکایت دارد.قیمت نیم سکه از حد ۷۲۵۰۰ تومان به سطح ۶۹هزار تومان افت کرد که ۸/۴درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین قیمت ربع سکه نیز از حد ۳۸هزار تومان به ۳۵هزار تومان کاهش یافت که ۸۹/۷درصد کاهش را نشان می‌دهد.

با کاهش 4/8 درصدی طی هفته گذشته
قیمت طلا ۶/۵۳ دلار کاهش یافت
مسعود طاهری - قیمت جهانی طلا روز گذشته بیش از 12 دلار دیگر کاهش یافت.

ادامه کاهش بهای نفت موجب نزول بیشتر قیمت طلا شد و در ادامه این روند قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری، روز گذشته با 40/12 دلار کاهش در ساعت 30/14 دقیقه به وقت تهران نرخ آن به حد 10/583 دلار رسید. در همین زمان قیمت هر اونس طلا برای تحویل در ماه دسامبر به سطح 6/588 دلار کاهش یافت.
در هفته گذشته قیمت انواع فلزات در بازار جهانی نیز با ۱۰ درصد کاهش روبه‌رو بود.
بنابر این گزارش، روند نزولی قیمت جهانی طلا روز گذشته در بازار نیویورک با نوسانات زیادی همراه بود، در ساعت 30/9 دقیقه به وقت تهران قیمت معاملات آنی طلا به حد 50/578 دلار رسید و نیم‌ساعت بعد این میزان به حد 90/580 دلار رسید که طی سه ماه گذشته بی‌سابقه بوده است.
بلومبرگ نیز در گزارشی اعلام کرد به دنبال خوشبینی سرمایه‌گذاران به افزایش نرخ بهره در ژاپن تقاضا برای طلا در بازارهای آسیایی کاهش یافته و به جای آن سرمایه‌‌گذاران، ین را مورد توجه قرار داده‌اند، در این میان نرخ برابری دلار در مقابل ین ژاپن از میزان ۹۶/۱۱۷ روز گذشته به سطح ۶۳/۱۱۷ افزایش یافت و به همین مقدار تقویت شد، اگرچه روز گذشته در بازار داخلی از قیمت هر یکصد ین ژاپن ۵ تومان کاسته شد و به نرخ ۷۸۰ تومان رسید. از ارزش هر پوند نیز ۶ تومان کاسته شد.
افت قیمت‌ها در بازار داخلی
قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخلی نیز متاثر از قیمت جهانی رو به کاهش داشت. روز گذشته از قیمت سکه بهار آزادی ۲هزار تومان کاسته شود، قیمت سکه طرح قدیم، نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک هزار تومان افت کرد. هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز به نرخ ۵۸هزار تومان رسید.
روند نزولی قیمت طلا روز گذشته نسبت به هفته قبل از کاهش قابل توجهی برخوردار بوده است. قیمت هر اونس طلا برای معاملات آنی هفته گذشته در حد 70/636 دلار بوده است که نسبت به روز قبل از آن 4/8درصد کاهش قیمت داشته است. طی همین هفته قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی از میزان 142هزار و 500 تومان به 133هزار تومان رسیده که از کاهش 6/6درصدی حکایت دارد. در این مدت سکه طرح قدیم با 1/3درصد کاهش قیمت روبه‌رو شد.
قیمت نیم سکه از حد ۷۲۵۰۰ تومان به سطح ۶۹هزار تومان افت کرد که ۸/۴درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین قیمت ربع سکه نیز از حد ۳۸هزار تومان به ۳۵هزار تومان کاهش یافت که ۸۹/۷درصد کاهش را نشان می‌دهد.
دلار امسال به 927تومان می‌رسد
واحد اطلاعات اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که ارزش برابری دلار در برابر ریال در سال‌جاری با سه درصد تغییر به ۹هزار و ۲۷۹ ریال برسد.
به گزارش ایسنا، اکونومیست در گزارش ماه اوت خود ضمن بررسی وضعیت نرخ ارز در کشور نوشت: بانک مرکزی ایران همچنان به ریال اجازه خواهد داد تا در برابر دلار تضعیف شود تا با این اقدام بتواند از رقابت صادرات غیرنفتی حمایت کند. در شرایط واقعی ریال به تقویت خود در برابر دلار آمریکا ادامه خواهد داد، از این‌رو پیش‌بینی می‌شود که آهنگ کاهش نرخ برابری ریال در برابر دلار تغییری در حدود سه‌درصد داشته باشد و در سال‌جاری هر دلار آمریکا به طور میانگین 9هزار و 279ریال دادوستد شود. این در حالی است که دلار با کم شدن ارزشش در برابر یورو مواجه است.
روند کاهش ارزش ریال در برابر دلار در سال آینده اندکی سریع‌تر و در حدود چهاردرصد خواهد بود و در این سال شاهد میانگین ارزش دلار به میزان ۹هزار و ۶۰۸ ریال خواهیم بود.
این واحد در گزارش پیشین خود اعلام کرده بود که ارزش هر دلار آمریکا طی پنج سال آینده 221تومان افزایش می‌یابد و به طور رسمی هر دلار آمریکا در سال 89 معادل 11هزار و 495 ریال خواهد بود.
اکونومیست در گزارش خود برآورد کرده بود که به طور رسمی هر دلار در سال‌جاری به طور میانگین ۹هزار و ۲۷۹ ریال معامله شود که نسبت به سال ۸۴ افزایش ۲۴۶ ریالی خواهد داشت.
در سال آینده نرخ برابری دلار در برابر ریال به 9هزار و 514 ریال می‌رسد که با رشد حدود 400ریالی این میزان در سال 87 به 9هزار و 897 ریال خواهد رسید. افزایش 700 ریالی ارزش دلار در برابر ریال در سال 88 منجربه آن خواهد شد که در این سال ارزش هر دلار آمریکا از مرز هزار تومان گذشته و به 10هزار و 593 ریال برسد. طی سال 89 افزایش زیاد ارزش دلار در برابر ریال را شاهد خواهیم بود و دلار آمریکا با حدود 1000ریال افزایش به 11هزار و 495 ریال خواهد رسید. این در حالی است که نرخ برابری ریال در برابر دلار در بازار آزاد اندکی بالاتر از مبادی رسمی خواهد بود به طوری که در سال جاری این میزان به 9 هزارو 309ریال خواهد ‌رسید.