رفت و برگشت‌های تکراری در بازار

اطلاعیه بانک مرکزی درباره ارز دانشجویی و درمان

گروه بازار پول- قیمت طلا در بازارهای جهانی روز گذشته در بازار نیویورک با کاهش مواجه شد که در پی آن احتمال کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی وجود دارد. در بازار ارز البته همانند روز سه شنبه قیمت‌ها، رفت و برگشت دیگری را تکرار کردند. بر اساس تازه‌ترین اظهارنظرها استقبال متقاضیان ارز وارداتی از نرخ‌های مرکز مبادلات ارز بسیار رضایت بخش اعلام شده است. روز سه شنبه نیز میزان ارزهای فروخته شده معادل ۱۰میلیون دلار اعلام شده است.مسوولان و مقامات اقتصادی حامی این طرح نیز ضمن اینکه زمان را برای قضاوت عملکرد این مرکز هنوز زود می‌دانند، به تاثیرگذاری حتمی بر قیمت‌های بازار پافشاری دارند. برخی از صرافان نیز به شکسته شدن مقاومت بازار آزاد در مقابل رویه کاری این مرکز و کاهش قیمت آتی آن، حداکثر دو هفته زمان در نظر گرفته‌اند. برخی نیز در توجیه فاصله قیمت بازار با قیمت‌های اعلامی این مرکز گفته‌اند که نرخ اعلامی ما بدون کارمزد است.صمد کریمی، سخنگوی مرکزمبادلات ارزی دارندگان و متقاضیان ارز در پاسخ به این سوال بر اساس برآورد مسوولان مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز، نرخ دلار دو درصد زیر قیمت بازار آزاد برآورد شده، ولی با انجام محاسباتی این نتیجه به دست نمی‌آید، به ایسنا گفته بود: نرخی که بازار آزاد اعلام می‌کند کارمزد دارد و در واقع سیستم قیمت‌گذاری صرافی‌ها متفاوت است و قیمتی که ما ارائه می‌دهیم میانگین وضعیت و نرخ بازار است که این میزان نیز بدون کارمزد محاسبه می‌شود. این روند به گفته مقام وزیر اقتصاد هنوز برای قضاوت به زمان بیشتری نیاز دارد، اما آنچه در سه روز ابتدایی کاری این مرکز تجربه شده نشان می‌دهد که قیمت بازار فاصله بیشتری از قیمت این مرکز گرفته است. روز گذشته قیمت دلار آمریکا در بازار صرافی‌ها پس از افزایش تا ۲۶۵۵ تومان دوباره در ساعت ۳ بعدازظهر به ۲۶۲۷ تومان رسید. این قیمت نسبت به نرخ ۲۳۸۶ تومانی روز گذشته این مرکز حدود ۹ درصد فاصله دارد.این فاصله قرار بود ۲ درصد بیشتر نباشد که در سه روز اخیر به مراتب از این سطح فاصله داشته است. به هر روی گفته شده که استقبال ازاین طرح غیر قابل انتظار بوده که مثبت ارزیابی شده است. در همین شرایط برخی از کارشناسان راه افتادن بازار بین بانکی ارز را در این راستا مورد تاکید بیشتر قرارداده و آن را مایه تسهیل در کنترل بازار ارز اعلام کرده‌اند.

لزوم راه‌اندازی بازار بین بانکی ارز

یک کارشناس مسائل بانکی معتقد است که بازار بین بانکی ارز و تسهیلات برای ساماندهی بازار ارز باید فعال شود.

تاج محمد قجاوند در گفت‌وگو با ایرنا‌ افزود: این بازار می‌تواند در کوتاه مدت بازار ارز کشور را ساماندهی کند. وی در خصوص راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی اظهار کرد: در برخی از کشورها بازار خرید و فروش ارز بین بانکی از ۷۰ سال پیش و بورس ارز نیز از ۶۰ سال پیش فعال بوده است. قجاوند گفت: بهتر بود بازار خرید و فروش ارز بین بانکی قبل از بروز مشکلات و همچنین تحریم راه‌اندازی می‌شد تا به نتایج مطلوب‌تری دست می‌یافتیم؛ زیرا هم اکنون این امکان وجود دارد که میزان منابع صادرکنندگان در اختیار تحریم‌کنندگان قرار گیرد. این کارشناس مسائل بانکی پیش‌بینی کرد که این بازار در کوتاه مدت بر بازار غیررسمی ارز تاثیرگذار باشد. وی بر ضرورت نظارت بر بازار ارز تاکید کرد و گفت: علاوه بر این امر باید به وضعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها و نحوه تسهیلات‌دهی آنها نیز توجه شود. این کارشناس امور بانکی با بیان آنکه، افزایش نرخ دلار بر سرمایه‌گذاری‌های جدید تاثیرگذار بوده است،‌ افزود: رشد قیمت ارز سبب شده تا هزینه اجرای طرح‌ها افزایش یابد.

مراقب دلارهای تقلبی باشید

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق ارز اعلام کرد که امکان دارد دلار‌های تقلبی در بازار توزیع شده باشد.

مهدی ابویی با اشاره به اینکه هم‌اکنون دیگر معاملات با پول فیزیکی انجام نمی‌شود، به ایسناگفت: در حال حاضر قاچاق فیزیکی ارز در کشور وجود ندارد. در حال حاضر فردی که در خارج از کشور ارز دارد، همان جا آن را به خریدار تحویل می‌دهد و در داخل کشور معادل ریالی آن را دریافت می‌کند، بنابراین نیازی به نقل و انتقال فیزیکی پول نیست. ابویی با بیان اینکه عدد مشخصی درباره‌ دلار‌های تقلبی وارد‌شده به کشور نمی‌توان اعلام کرد، گفت: این یک کار غیر قانونی است و به همین دلیل ارزیابی دقیقی از آن وجود ندارد، اما به هرحال باید آن را مورد توجه قرار داد.معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق ارز افزود: فقط در یک مورد عملیات و آن هم در تهران یک میلیون دلار ارز تقلبی کشف شده است. البته این دلار‌ها از مراکز غیرمجاز کشف شده‌اند و به صرافی‌ها یا مراکز مجاز ارتباطی نداشتند. ابویی با بیان اینکه این مقدار ارز پیش از آنکه در بازار توزیع شود کشف شد، ادامه داد: البته این یک مورد و موارد مشابه آن کشف شده است، اما ممکن است در مواردی دلار‌های تقلبی کشف نشده باشند و امکان آن وجود دارد که در بازار نیز توزیع شده باشند.

قیمت‌های داخلی

همان طور که اشاره شد، روز گذشته قیمت دلار آمریکا در بازار تا ۲۶۵۵ تومان هم بالارفت اما دوباره در مسیر کاهشی قرار گرفت و قدری تعدیل شد. این قیمت تا ساعت ۳ بعدازظهر ۲۶۲۷ تومان اعلام شد. در این ساعت قیمت دلار نسبت به نرخ غروب روز سه شنبه نزدیک به

۸۰ تومان افزایش ثبت کرده بود. یورو و سایرارزها نیز متاثر ازاین شرایط افزایش بیشتری به خود دیدند. دیروز یورو ۳۵ تومان ، پوند انگلیس ۲۰ تومان ، صد ین ژاپن ۵۰ تومان ، درهم امارات ۵ تومان ،دلار کانادا ۲۰ تومان ودلار استرالیا ۱۰ تومان افزایش داشتند.در بازار همچنین قیمت سکه دوباره به ۱ میلیون و ۵۱ هزار تومان رسید که روز گذشته ۲۰ هزار تومان افزایش داشت. سکه طرح قدیم هم در این بازار با ۱۹ هزار تومان افزایش تا محدوده ۱ میلیون و ۴۹ هزار تومان گران شد. در این بازار البته نیم سکه و ربع سکه بدون تغییر ۵۲۴ هزار تومان و ۲۶۲ هزار تومان فروخته شدند. قیمت مثقال ۱۷ عیار و گرم ۱۸ عیار البته روز گذشته کاهش داشتند. هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت به محدوده ۱۰۷ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.

طلا در بازارهای جهانی

در بازار‌های جهانی قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری با اینکه در طول زمان معامله در بازار لندن در سطح ۱۷۶۵ دلار متوقف شده بود ، با شروع بازار نیویورک با کاهش قابل توجه به زیر ۱۷۵۰ دلار سقوط کرد.در بازار‌های جهانی دلایل مختلفی برای کاهش قیمت طلا عنوان شده است. در این میان ۵ عامل مهم موجبات کاهش قیمت طلا را فراهم کرده‌اند. این عوامل البته در نهایت موجبات فروش عمده طلا را فراهم می‌سازد. اول اینکه خبر رسید قیمت نفت در بازارهای جهانی به زیر ۹۰ دلار در هر بشکه کاهش یافته است. موسسه نفت آمریکا اعلام کرد که در هفته جاری ۳۳۵ هزار بشکه نفت به بازار عرضه خواهد کرد که در ۳ هفته اخیر روند افزایشی خود را حفظ کرده است. این در حالی است که موسسه سی‌تی‌گروپ نیز پیش بینی کاهش مصرف نفت داشته است. دوم اینکه روز گذشته رییس بانک مرکزی ایالت فیلادلفیا در اعلام نظری گفته بود که تسهیل کمی دور سوم برخلاف آنچه که اعلام می‌شود تاثیر چندانی بر افزایش نرخ رشد اقتصادی آمریکا نخواهد داشت.

سوم اینکه بر اساس تازه‌ترین خبر‌ها قیمت منازل مسکونی در آمریکا افزایش یافته و به بالاترین سطح طی ۴ هفته اخیر رسیده است.

دلیل چهارم نیز این است که افزایش شاخص اعتماد مصرف‌کننده در آمریکا در ماه سپتامبر به عدد ۳/۷۰ رسیده که بالاترین سطح طی ۷ ماه اخیر است. پنجمین دلیل نیز تداوم شرایط بحرانی در کشورهای اروپایی است که همچنان یورو و طلا را تحت فشار خود دارد. تردید به وجود آمده در تاثیرگذاری دور سوم تسهیل مقداری در آمریکا در حالی اتفاق می‌افتد که تا کنون سیاست‌های اخیر انبساط پولی از سوی بانک‌های مرکزی جهان به ویژه آمریکا و ژاپن موجب تقویت بهبود شرایط اقتصادی در جهان شده است. دور سوم تسهیل مقداری QE۳ موجب شد تا قیمت طلا مرز ۱۷۸۰ دلار را دوباره تجربه کند.رویتر نیز گزارش داد بانک بارکلیز انگلیس با انتشار گزارشی اعلام کرد حتی اگر اجرای طرح جدید محرکه اقتصادی QE۳ توسط بانک مرکزی آمریکا موفقیت آمیز باشد رشد بهای طلا در زمان باقیمانده ازسال بسیار ناچیز خواهد بود.یک کارشناس هنگ کنگی نیز تصریح کرد: در حال حاضر نوسانات جزئی در بهای طلا وتمایل سرمایه‌گذاران به فروش طلای خود در بازار آمریکا موجب توقف صعود بهای این فلز زرد شده است. براین اساس، تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده مبنی بر افزایش ذخایر طلای بانک‌های مرکزی جهان نیز در افزایش میزان تقاضای خرید طلا تاثیرگذار بوده است.

اطلاعیه بانک مرکزی درباره ارز دانشجویی و درمان

فروش ارز به دانشجویان بورسیه و بیماران دارای تاییدیه شورای عالی پزشکی‌ به نرخ مرجع خواهد بود. روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛ با توجه به تصمیمات اتخاذ شده درخصوص مقررات خرید و فروش ارز موارد ذیل را به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند:

۱- فروش ارز به نرخ مرجع کماکان برای دانشجویان بورسیه (مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و پزشکی) همچنین بیماران دارای تاییدیه شورای عالی پزشکی و زائرین حج تمتع ۱۳۹۱ امکان‌پذیر خواهد بود.

۲- کلیه بانک‌ها مجاز هستند ارز متقاضیان را (اعم از حواله و اسکناس) به نرخ غیرمرجع (مبادله‌ای) که روزانه توسط اداره بین‌الملل بانک مرکزی اعلام می‌شود خریداری کنند.

۳- کلیه بانک‌های عامل می‌توانند ارزهای خریداری شده به شرح بند(۲) فوق را به نرخ غیرمرجع (‌مبادله‌ای) به علاوه یک درصد (با احتساب کارمزد) بابت مصارف خدماتی (به‌ استثنای ارز مسافرتی) و در چارچوب مقررات به فروش برسانند.

۴- مسافران خارج از کشور می‌توانند ارز مسافرتی موردنیاز خود را به نرخ غیر مرجع (مبادله‌ای) به علاوه یک درصد (با احتساب کارمزد) در چارچوب مقررات، از بانک‌های ملی ایران یا ملت تامین کنند.