خبرگزاری مهر- رییس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه برنامه قبلی این بانک در انتشار چک‌پول‌های ۲۰۰ هزار تومانی منتفی شده است، گفت: فعلا برنامه‌ای برای خروج ایران‌چک‌های ۵۰ هزار تومانی از بازار نداریم. وی از آخرین سیاست‌های بانک مرکزی در مورد ساماندهی ایران‌چک‌ها و همچنین برنامه انتشار چک‌پول‌های جدید خبر داد و گفت: هم اکنون همکاران ما در بانک مرکزی در حال کار روی سیاست‌های جدید بانک مرکزی در این بخش هستند.

رییس کل بانک مرکزی در ارتباط با جمع‌آوری چک‌پول‌های ۵۰ هزار تومانی از بازار، اظهار کرد: فعلا جمع‌آوری ایران‌چک‌های ۵۰ هزار تومانی از بازار جواب نمی‌دهد و لازم نیست. بهمنی خاطرنشان کرد: ما روی خود چک‌های مصرفی مردم برنامه داریم ولی در ایران‌چک‌ها تغییری اعمال نخواهیم کرد و به همین روال فعلی ادامه خواهیم داد.

وی همچنین در مورد آخرین وضعیت انتشار ایران‌چک‌های ۲۰۰ هزار تومانی که چند سال پیش توسط بانک مرکزی دنبال و تعدادی نیز به چاپ رسیده بود، خاطرنشان کرد: برنامه‌ای برای انتشار چک‌پول‌های ۲۰۰ هزار تومانی نداریم. این در حالی است که چند سال پیش بانک مرکزی برنامه‌ای را برای انتشار چک‌پول‌های ۲۰۰ هزار تومانی پیش‌بینی کرده بود و حتی برای این منظور چک‌پول‌های جدید را نیز طراحی و تعدادی هم چاپ کرده بود. اما حالا رییس کل بانک مرکزی از منتفی شدن این برنامه مبنی بر وارد کردن چک‌پول‌های درشت ۲۰۰ هزار تومانی به بازار خبر می‌دهد.

همچنین در مورد ایران‌چک‌های ۵۰ هزار تومانی نیز طی چند ماه گذشته برخی مباحث پیرامون آن مطرح شده بود. چندی پیش علی لاریجانی رییس مجلس با استناد به بررسی‌‌های هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین، انتشار ایران‌چک توسط بانک مرکزی را غیرقانونی اعلام کرده بود.

علی لاریجانی در روزهای پایانی سال ۱۳۹۰ نامه عدم تطبیق مصوبه بانک مرکزی در مورد انتشار ایران‌چک با قوانین را ابلاغ کرده و به دولت (بانک مرکزی) یک هفته مهلت داده بود تا در مدت زمان تعیین شده نسبت به توقف انتشار ایران‌چک‌های جدید اقدام کند. در این نامه ضمن تاکید بر ممنوعیت رواج ایران‌چک، ۱۰ مورد مغایرت انتشار ایران‌چک با قوانین کشور گوشزد شده بود و از دولت خواسته شده بود به تخلفات خود در این زمینه پایان دهد.