گروه بازار پول- نرخ تورم نقطه به نقطه در مرداد ماه سال جاری به 4/27 درصد رسید. این یعنی 2/2 درصد بیشتر از نرخ تورم اعلام شده نقطه به نقطه در تیرماه.
نرخ تورم از طریق محاسبه قیمت هفتگی، ماهانه و سالانه یک سبد کالای پایه محاسبه می‌شود. این سبد که به عنوان «سبد پایه» شناخته می‌شود، هر چند سال یک بار مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

تدوین این سبد از سال 1338 آغاز شد و آخرین بار در سال 1383 با دربرداشتن 359 قلم کالاو خدمات در 75 شهر منتخب کشور و در 12 گروه کالایی مورد استناد قرار گرفت. با این حال، ارقام به دست آمده از حاصل این سبد کالایی در سه شیوه که هر کدام یک مقطع زمانی خاص را نشان می‌دهند، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. در محاسبه نرخ تورم سه روش عمده وجود دارد.
روش اول، محاسبه تغییر «نقطه به نقطه نرخ تورم» است. یعنی مثلاگفته می‌شود نرخ تورم در مرداد ماه ۹۱ در مقایسه با مرداد ماه ۹۰ چه تغییری کرده است. روش دوم محاسبه «تغییر ماه به ماه» است؛ یعنی نرخ تورم مرداد ماه ۹۱ در مقایسه با تیرماه همان سال چگونه بوده است.
اما روش سوم «متوسط 12 ماه سال» به صورت «میانگین» است. به این صورت که گفته شود نرخ تورم در 12 ماهه منتهی به مرداد 91 در مقایسه با 12 ماهه منتهی به تیر ماه 91 چقدر بوده است.
کاهش تورم ماهانه نسبت به تیرماه
گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ تورم به صورت ماهانه روند کاهشی داشته است. بر اساس آمار ارائه شده شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری در مرداد ماه سال جاری به عدد 341 رسید. این رقم در تیرماه 6/336 بوده است. با این حساب رقم تورم ماهانه مرداد ماه 3/1 درصد بوده است. تورم ماهانه در تیرماه 8/1 درصد بود که گرچه در نگاه اول رقم تورم ماهانه کاهش پیدا کرده، اما آمار به دست آمده نشان می‌دهد که هنوز تورم ماهانه وجود دارد.
افزایش تورم نقطه به نقطه
بخش دیگر آمار بانک مرکزی مربوط به نرخ تورم نقطه به نقطه است. بر اساس ارقام اعلام شده، نرخ تورم در مرداد‌ماه امسال در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته، 4/27 درصد بوده است.
نرخ تورم نقطه‌ای در تیرماه ۲/۲۵ درصد اعلام شد. با این حساب تورم نقطه ای در مرداد ماه روند افزایشی پیدا کرده و ۲/۲ درصد بیشتر از دوره پیشین خود شده است.
افزایش اندک تورم میانگین
در بخش دیگری از آمار بانک مرکزی، به نرخ تورم سالانه ( میانگین) اشاره شده است و البته در این بخش نیز نرخ تورم با اندکی افزایش همراه بوده است. بر این اساس نرخ تورم در ۱۲ ماهه منتهی به مرداد ۹۱ در مقایسه با ۱۲ ماهه منتهی به تیر ماه امسال، به ۵/۲۳ درصد رسیده است. این رقم نسبت به آمار ارائه شده از تورم میانگین تیرماه ۶ دهم درصد افزایش پیدا کرده است.