بانک توسعه صادرات در ایران به عنوان یک بانک تخصصی‌ با هدف توسعه صادرات غیرنفتی و پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی به صادرکنندگان تاسیس شد.

استان خوزستان به دلیل همجواری با کشور عراق، موقعیت ممتازی در توسعه صادرات غیر نفتی به این کشور دارد. به دنبال تغییر حکومت در عراق، میان کشورهای همسایه در تصاحب سهم بیشتر از بازار مصرف این کشور، رقابت شدیدی در گرفت که ایران به واسطه داشتن مشترکات فرهنگی بسیار با عراق می‌توانست موفق‌تر از دیگر رقبا باشد به ویژه آنکه مردم این کشور نیز تمایل بیشتری ‌به مصرف کالاهای ایرانی نشان می‌دادند، لیکن عوامل بسیاری مانع دستیابی به این موفقیت شد.

محدودیت برخورداری از تسهیلات بانکی به ویژه بانک توسعه صادرات یکی از موانعی است که صادرکنندگان خوزستانی به آن اشاره کرده‌اند.

یکی از صادرکنندگان شهرستان اهواز که به بانک توسعه صادرات خوزستان مراجعه کرده در خصوص پرداخت تسهیلات این بانک به متقاضیان به خبرنگار ایرنا گفت: مشکل اصلی این بانک در استان، روند کند اجرای برنامه‌ها و پاسخ به درخواست متقاضیان است.

«حمید مهاوی» افزود: متاسفانه اختیار تام نداشتن مدیریت این بانک باعث شده که رسیدگی به برخی درخواست‌ها نیاز به استعلام از مرکز داشته باشد و این موجب به تاخیر افتادن کار می‌شود.

وی دیگر مشکل این بانک در زمینه پرداخت تسهیلات را بالا بودن حجم سرمایه‌گذاری متقاضیان دریافت تسهیلات در بانک اعلام کرد و گفت: بنا به اظهار مسوولان این بانک هر چه حجم سرمایه‌گذاری متقاضی بیشتر باشد، میزان پرداخت تسهیلات به وی نیز بیشتر و سریع‌تر خواهد بود.

مهاوی که ۱۷سال در زمینه صادرات سابقه فعالیت دارد افزود: متاسفانه با این سیاست، اشتغالزایی مورد غفلت واقع شده است.

این صادرکننده با بیان اینکه کشور عراق مایحتاج خود را به صورت سبد روزانه از کشور ایران و به خصوص استان خوزستان تامین می‌کند افزود: تسریع در پرداخت تسهیلات بانکی علاوه بر اشتغالزایی، اهداف دولت در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی را در پی خواهد داشت.

دیگر متقاضی دریافت تسهیلات بانکی از بانک توسعه صادرات خوزستان گفت: پس از مراجعه به این بانک و اطلاع از شرایط آن برای اعطای تسهیلات، نسبت به دریافت تسهیلات از این بانک دلسرد شدم.

«نورا... جابری» افزود: پرداخت سود سنگین و داشتن وثیقه برای دریافت تسهیلات از مهمترین موانع دریافت تسهیلات از این بانک بوده است.

وی با بیان اینکه این بانک برای توسعه صادرات و حمایت از صادرکنندگان راه‌اندازی شده افزود: تسهیل در پرداخت تسهیلات می‌تواند روند پرداخت اعتبارات بانکی را سرعت بخشد.

«غلامحسین صابری» متقاضی دریافت تسهیلات بانک توسعه صادرت در این زمینه گفت: یکسان بودن نرخ سود دریافتی بانک توسعه صادرات و دیگر بانک‌های استان و داشتن وثیقه معادل تسهیلات دریافتی، نتوانسته تاثیری در جذب متقاضیان و پرداخت اعتبارت داشته باشد.