فاطمه بهادری

بانک مرکزی در روزهای آینده در خصوص گرفتن کارمزد در تراکنش‌های مانده‌گیری در شبکه شتاب تصمیم می‌گیرد.

در صورت تصویب این طرح، مشتریانی که قصد دارند از مانده حساب خود در شبکه شتاب مطلع شوند باید مبلغی را به عنوان کارمزد بپردازند. جواد سعیدی مدیرکل خدمات کارت بانک کشاورزی و دبیر کمیسیون کارت بانک‌ها این خبر را به دنیای اقتصاد اعلام کرد.

بنابراین بحث تغییر کارمزدها در شبکه شتاب که از تیر ماه سال گذشته همواره مورد چالش و بحث و بررسی در میان بانک‌ها بوده قرار است تا پایان تابستان امسال به نتیجه نهایی خود برسد.

در‌حال‌حاضر میزان کارمزد دریافتی از هر تراکنش شبکه شتاب ۳۹۸ تومان است که برای بانک سرویس‌دهنده به عنوان درآمد و برای بانک سرویس‌گیرنده به عنوان هزینه محسوب می‌شود و هیچ هزینه‌ای را برای مشتری ایجاد نمی‌کند.

براساس اظهارات سعیدی، کمیسیون کارت تصمیم گرفته تا از مشتریانی که برای مانده گیری از شبکه شتاب (بانک‌هایی غیر از بانک صادر کننده کارت) استفاده می‌کنند کارمزد بگیرد.

در عین حال مانده گیری با استفاده از دستگاه‌های بانک صادرکننده کارت رایگان است. هدف از این طرح منطقی کردن رفتار مشتری است.

در طرح کلی کمیسیون کارت کارمزد برداشت وجه نقد از خودپرداز، خرید بر روی پایانه‌های فروش، اخذ موجودی از خودپردازها، پایانه‌های فروش و ... و پرداخت قبوض از پایانه‌های مجازی مورد بررسی قرار می‌گیرد که تاکنون دو فاز آن در مراحل نهایی است و تا اواسط تابستان به جمع‌بندی می‌رسد.

چنین تصمیمی برای تعدیل تراکنش‌های شبکه شتاب گرفته شده چرا که به عنوان نمونه مشتری‌ای در طول روز ۱۳۰ بازار حساب خود مانده‌گیری کرده و شبکه شتاب را اشغال می‌کند.

قرار است کارمزد شبکه شتاب نیز از سه هزار و ۹۸۰ ریال به دو هزار ریال کاهش یابد و به نسبت ۲۵ به ۷۵درصد شبکه شتاب تقسیم شود.

طرح تعدیل کارمزدهای شبکه شتاب پس از گذشت یک سال کار فشرده در تاریخ اول تیر ماه سال گذشته و در جلسه‌ای با حضور ۲۰ تن از نمایندگان بانک‌های کشور تصویب شد.

این تصمیم در پاییز سال گذشته به تصویب شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی رسید و پس از آن مسکوت ماند تا این که در دی ماه همان سال فردی در بانک تجارت، پیگیر روند اجرایی مساله شد.

کمیته پیگیری با مکاتباتی که با بانک مرکزی داشت متوجه شد که بانک مرکزی مصوبات شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌ها را مورد قبول نمی‌داند.

به نظر می‌رسد شرکت خدمات انفورماتیک ایران به عنوان تنها شرکت خدماتی در این زمینه نیز علاقه‌مند به تعدیل کارمزدهای شبکه شتاب نیست.

این شرکت در سال گذشته رقمی به میزان ۲۴میلیارد تومان درآمد کسب کرد که انتظار می‌رود این رقم در سال جاری به ۳۶میلیارد تومان برسد و با روش جدید پیشنهادی بانک‌های کشور ۶۰درصد از درآمد این شرکت کاهش می‌یابد.

احیای مجدد مصوبه تیر ماه نمایندگان بانک‌ها که مسکوت مانده بود منجر به جابه‌جایی مدیران پیگیر طرح شد.

حال مدیران جدید پیگیر این طرح خبر داده‌اند که یخ کارمزدهای شبکه شتاب در گرمای تابستان امسال آب خواهد شد.