لایحه حضور بانک‌های خارجی در ایران تدوین شد

گروه بازار پول- نیمه اردیبهشت‌ماه امسال شورای پول و اعتبار در یک‌هزار و سومین جلسه خود با ارائه ماده واحده‌ای به مجلس شورای اسلامی به منظور تاسیس بانک با سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی و خارجی موافقت کرد. عکس: احمد نادری

در ماده واحده یاد شده تملک سهام بانک‌های ایرانی توسط سرمایه‌گذاران خارجی و ایجاد شعب بانک‌های خارجی در کشور مجاز دانسته شده است.

بنابر مصوبه شورا، آیین‌نامه اجرایی این قانون با رعایت قوانین بانکداری از جمله عملیات بانکی بدون ربا، مصوب سال ۱۳۶۲ بنا به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیات وزیران خواهد رسید در این راستا معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی از تدوین لایحه‌ای در شورای پول و اعتبار برای حضور بانک‌های خارجی در کشور خبر داد.

سیدحمید پورمحمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ادامه داد: با تصویب این لایحه در مجلس دیگر نیازی به اصلاح سایر قوانین نظیر قانون بانکداری برای حضور بانک‌های خارجی در ایران نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه لایحه شورای پول و اعتبار در خصوص حضور بانک‌های خارجی در ایران توسط دولت به مجلس برای تصویب ارسال می‌شود افزود: با ارسال لایحه و تصویب آن در مجلس حضور بانک‌های خارجی در ایران ممکن خواهد بود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی حضور بانک‌های خارجی در ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: انجام این کار باید بادقت و در نظر گرفتن همه نکات صورت گیرد.

وی حضور بانک‌های خارجی در ایران را باعث افزایش رقابت‌پذیری سیستم بانکی و جذب سرمایه‌های خارجی دانست و تصریح کرد: این اقدام در یک فرآیند نظارت شده دقیق می‌تواند برای اقتصاد کشور موثر واقع شود.

پیش‌تر در اطلاعیه بانک مرکزی تملک سهام بانک‌های ایرانی توسط سرمایه‌گذاران خارجی و ایجاد شعب بانک‌های خارجی در کشور منوط به رعایت قوانین بانکداری در ایران و از جمله قانون عملیات بانکی بدون ربا اعلام شده است. چنانچه مصوبه شورای پول و اعتبار در قالب یک لایحه به مجلس شورای اسلامی برود و مجلس و شورای نگهبان با آن موافقت کنند، فصل جدیدی در بازار پولی کشور آغاز می‌شود.

در عین حال غلامرضا مصباحی مقدم عضو ناظر شورای پول و اعتبار گفت: ۴۰درصد سهام بانک‌های داخلی قابل واگذاری به سهامداران خارجی است.

وی خاطرنشان کرد: لایحه حضور بانک‌های خارجی ممکن است به صورت دوفوریتی یا یک فوریتی به مجلس ارائه شود. اگر دو فوریتی به مجلس ارائه شود موضوع سریع بررسی می‌شود به گفته عضو ناظر شورای پول و اعتبار برای خارجی‌ها سقف هر شخصیت حقیقی یا حقوقی مطابق آیین‌نامه ۱۰درصد است یعنی مجموع چهار شخص و شرکت می‌توانند ۴۰درصد از سهام یک بانک را خریداری کنند.

بر اساس آمار بانک مرکزی بیش از ۴۴بانک خارجی در تهران دفتر نمایندگی دارند که با مصوبه شورای پول و اعتبار می‌توانند مجوز تاسیس شعبه را بگیرند.

در عین حال محمود صلاحی دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت که تاسیس بانک‌های خارجی در کشور از مناطق آزاد تجاری و صنعتی آغاز می‌شود. وی با اشاره به برگزاری جلسه ستاد راهبردی روابط خارجی در وزارت امور خارجه از تصویب ایجاد تسهیلات برای حضور بانک‌های خارجی در کشورمان خبر داد.