گروه بازار پول- قیمت طلا در بازارهای جهانی ۴/۸دلار دیگر از ارزش خود را از دست داد.

روز گذشته قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۴/۸دلار کاهش بیشتر نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در ساعت ۱۳ به وقت تهران به حد ۱۰/۶۴۴دلار رسید. بنابر این گزارش صعود ارزش دلار به بیشترین حد دو ماهه خود در مقابل یورو و افت محسوس دوسه روز اخیر قیمت نفت ارزش طلا را مرتبا به کاهش واداشته است. روز گذشته نرخ برابری یورو در مقابل دلار با ۰۰۶۲/۰واحد کاهش دیگر به حد ۳۲۷۸/۱ رسید. پوند نیز در مقابل دلار تضعیف شد و با ۰۰۲۱/۰ واحد کاهش بیشتر نسبت به روز سه‌شنبه به نرخ ۹۶۹۵/۱ رسید. از سویی دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن ۵۲۵/۰ واحد رشد کرد و به سطح برابری ۳۱۵/۱۲۲ دست یافت. بالا بردن نرخ بازده اوراق قرضه ۱۰ساله خزانه‌داری آمریکا به حد ۲۵/۵درصد که طی ۵سال اخیر بالاترین نرخ ثبت شده آن بوده است، گذشته از کاهش ارزش سهام در آمریکا و اروپا، ارزش دلار را در بازارهای ارز بالا برده است.

اثر خلاف جهت رشد دلار بر طلا و پایین آوردن قیمت طلا تا حد ۶۴۴دلار وضعیتی را به وجود آورده که به زعم کارشناسان بازار بهترین فرصت برای خرید این فلز گرانبها به شمار می‌رود. کارشناسان کاهش قیمت طلا تا این حد را بر اثر رشد قیمت دلار در کوتاه مدت توجیه‌پذیر دانسته اما انتظار خروج از این معامله را بعید نمی‌دانند. کارشناسان بانک Credit Suisse نیز در تحلیلی احتمال رشد فیزیکی تقاضا در بازار طلا و صعود مجدد آن تا ۷۰۰دلار را مورد اشاره قرار داده‌اند.

کاهش ۸دلاری روز گذشته قیمت طلا اگر چه نتوانست برچسبندگی قیمت‌های انواع سکه‌ طلا در بازار داخلی چیره شود قیمت‌ها را در سطح قیمت‌های این هفته نگه دارد اما امروز باید منتظر کاهش بیشتری در قیمت انواع سکه بهار آزادی باشیم. از بازار خبر می‌رسد که فعالان بازار با خریدهای فراوان سعی در کنترل قیمت دارند.