مدیر عامل بانک تجارت برکنار شد

لیلا اکبرپور

رضا راعی، قائم مقام بانک توسعه صادرات ایران، به مدیر عاملی بانک تجارت منصوب شد.

رضا راعی، دارای دکترای مدیریت مالی است که پیش از این قائم مقام و مدیر سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو بود و پس از مدیریت طهماسب مظاهری در بانک توسعه صادرات به این بانک آمد. بنابر شنیده‌های ما به رغم تکذیب داود زارع اسکندری، مدیر عامل فعلی بانک تجارت در خصوص برکناریش از سمت فوق، روز شنبه آینده مراسم تودیع او در ساختمان مرکزی این بانک برگزار و رضا راعی به عنوان مدیر عامل جدید بانک تجارت معرفی خواهد شد.

داود زارع اسکندری دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی است که طی سال‌های ۷۳ تا۷۷ عضو هیات‌مدیره و قائم مقام بانک تجارت بود، او در سال ۸۴ به دنبال تغییر گروهی مدیریت در سیستم بانکی به جای میلانی به سمت مدیریت عامل بانک تجارت منصوب شد.

زارع اسکندری در آخرین روزهای کاری سال ۸۵ در یک نشست دوستانه با خبرنگاران در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد در مورد نرخ سود تسهیلات بانکی در سال ۸۶ گفت: بر اساس برنامه از پیش تعیین شده اول هر سال نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش می‌یابد، امسال هم این موضوع در شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی در خصوص کاهش نرخ سود تسهیلات بررسی شده و بسیاری معتقدند شرایط برای کاهش نرخ سود مناسب نیست.

بحث کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی از اوایل اردیبهشت امسال مطرح شد، پیش از برگزاری جلسه شورای پول و اعتبار شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی طی نامه‌ای به شورای پول و اعتبار خواستار تثبیت نرخ سود شدند و زارع اسکندری به عنوان رییس این شورا گفت: شرایط اقتصادی برای کاهش نرخ سود تسهیلات مساعد نیست و منجر به زیان بانک‌ها خواهد شد.

او حتی پس از اعلام نرخ ۱۲درصد از سوی ریاست جمهوری گفت: دستور کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی زمانی برای نظام بانکی کشور لازم‌الاجرا است که بانک مرکزی آن را ابلاغ کند.

زارع اسکندری در خصوص انحلال شورای عالی بانک‌ها گفته بود: انحلال شورای عالی بانک‌ها به عنوان قانونی مناسب لازم‌الاجرا و به نفع سیستم بانکی است.

او در پاسخ به این سوال که چرا رییس‌جمهور با انحلال شورای عالی بانک‌ها مخالفت می‌کند گفته بود: دلیل آقای رییس‌جمهور را نمی‌دانم اما به عنوان یک قانون این انحلال را خوب می‌بینم. طی هفته‌های گذشته در خصوص تغییر مدیریت بانک تجارت صحبت‌هایی به گوش می‌رسید اما در دو روز گذشته زارع اسکندری خبر برکناری خود را تکذیب کرد و گفته بود: خبری در این مورد نشنیده‌ام و از عاقبت کار کسی خبر ندارد.

روز گذشته یک منبع آگاه به دنیای اقتصاد گفت: رضا راعی عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات مدیر عامل بانک تجارت شده و مراسم معارفه‌اش روز شنبه آینده برگزار می‌شود.