نرخ جدید تورم تا 10روز دیگر اعلام می‌شود

اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی نتایج اولین نرخ تورمی‌که براساس سبد جدید محاسبه نرخ تورم به‌دست می‌آید را تا پایان ماه جاری اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در حال حاضر اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی در حال تهیه گزارش نرخ تورم فروردین ماه سال‌جاری براساس سبد جدید محاسبه نرخ تورم است. این اداره گزارش نرخ تورم را به صورت ماهانه منتشر می‌کند، اما با توجه به اینکه هم‌اکنون برنامه‌نویسی، تهیه اطلاعات نرم‌افزاری و قیمت‌ها برای تهیه نرخ تورم فروردین ماه براساس شاخص جدید در دستور کار قرار گرفته است، هنوز اطلاعات نرخ تورم فروردین و یا اردیبهشت ماه سال‌جاری تهیه نشده است.

آخرین آمارهای اعلام شده توسط بانک مرکزی در مورد نرخ تورم مربوط به پایان سال ۸۵ به میزان ۶/۱۳‌درصد بوده است. یعنی شاخص بهای کالا و خدمات در مناطق شهری ایران در اسفند ماه ۱۳۸۵ نسبت به ماه قبل ۹/۰‌درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶/۱۶‌درصد افزایش یافته بود.

براین اساس اگر مشکلی در برنامه‌نویسی و نرم افزارها ایجاد نشود، نرخ تورم فروردین ماه تا پایان ماه‌جاری براساس شاخص جدید نرخ تورم محاسبه و اعلام خواهد شد.

خبرنگار مهر از بانک مرکزی کسب اطلاع کرد: با توجه به اینکه ضرایب تهیه نرخ تورم براساس شاخص جدید بسیار تغییر کرده و این سبد بسیار متفاوت از قبل است، احتمالا نرخ تورم به صورت کاهنده خواهد بود. به عبارت دیگر اعلام نرخ تورم بر اساس شاخص جدید کمتر از نرخی خواهد بود که براساس سبد قبلی تهیه می‌شد که این نیز به معنای غیرواقعی جلوه دادن نرخ تورم نخواهد بود.

نرخ تورم متوسط موزون تغییر قیمت سبدی از اقلام کالا و خدمات است که در سال پایه، بیشترین میزان متوسط هزینه مصرفی را برای خانوارها داشته است. براساس شاخص جدید محاسبه نرخ تورم بانک مرکزی، سال پایه محاسبه نرخ تورم از سال ۷۶ به سال ۸۳ تغییر کرده است.

در سبد جدید علاوه بر افزایش تعداد کالاها از ۳۱۰ قلم به ۳۵۹ قلم، ضرایب آنها نیز در شهرهای مختلف به میزان مصرف خانوارها تغییر کرده است.

یکی دیگر از تغییرات محاسبه نرخ تورم افزایش بررسی تغییرات قیمت کالاها در ۷۵ شهر کشور از ۸ گروه به ۱۲ گروه اعلام شده است. در روند جدید محاسبه نرخ تورم، تغییرات قیمت ۱۲ گروه کالا و خدمات شامل خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها، دخانیات، پوشاک، کفش، مسکن، آب، برق، گاز، سایر سوخت‌ها، اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه، حمل و نقل، ارتباطات، تحصیل، بهداشت و درمان، تفریح و امور فرهنگی، رستوران، هتل داری، کالاها و خدمات متفرقه مبنای محاسبه نرخ تورم قرار می‌گیرد.

به طور منطقی و طبق استانداردهای جهانی هر چند سال یک بار باید در شاخص محاسبه نرخ تورم تجدید نظر شود، بانک مرکزی تجدید نظر درسال پایه شاخص‌های قیمت را هر چند سال یک بار انجام می‌دهد که ازجمله این تجدید نظرها در سال‌های ۱۳۴۸، ۱۳۵۳، ۱۳۶۱، ۱۳۶۹ و ۱۳۷۶ بوده است.

برهمین اساس بانک مرکزی برنامه‌ریزی و انجام تجدید نظر در طرح‌های آماری و از جمله شاخص تورم را از سال ۱۳۸۱ شروع، در سال ۱۳۸۲ اصلاحاتی در محاسبه چارچوب خانوارهای شهری انجام داد و در سال ۱۳۸۳ نیز آمارگیری از هزینه خانوار‌ها را به پایان رساند که نتایج آن در اواسط سال ۱۳۸۴ به دست آمد.

پس از آن در سال ۱۳۸۵ مراحل محاسبات مربوط به شاخص، تعیین سبد خرید جدید، تعیین وزن اقلام مشمول شاخص و ... انجام گرفت. مقایسه قیمت کالاها و خدمات مصرفی فقط در مناطق شهری کشور و مقایسه قیمت‌ها بر مبنای بیش از ۱۰۰هزار مظنه قیمت در کل مناطق شهری کشور انجام می‌گیرد.

نرخ تورمی ‌که هر ماه ازسوی اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی اعلام می‌شود از طریق مقایسه قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری نسبت به ماه قبل از زمان بررسی، ماه مشابه سال قبل و ۱۲ ماهه منتهی به ماه مورد بررسی به دست می‌آمد.

شاخص قبلی محاسبه نرخ تورم هر ماهه با بررسی وضعیت و شاخص قیمت برخی اقلام مورد نظر بانک مرکزی در بخش کالا وخدمات مصرفی حاصل می‌شد که در شاخص جدید برخی از اقلام از سبد محاسبه حذف و برخی اقلام جدید به آن اضافه شده است.

تاکنون برای محاسبه شاخص تورم هر ماهه قیمت ۳۱۰ قلم کالا و خدمت از ۷۲ شهر کشور جمع آوری می‌شد و بر مبنای تغییرات قیمت و با احتساب وزن آنها این شاخص محاسبه می‌شد.