کاهش قیمت انواع سکه در بازار داخلی

گروه بازار پول- قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴هزار تومان کاهش یافت.

ادامه کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی موجب کاهش قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخلی شد. بنابراین گزارش روز گذشته قیمت سکه بهار آزادی (امامی) با ۲۵۰۰تومان کاهش و سکه طرح قدیم با ۴هزار تومان کاهش به ترتیب به سطح ۱۴۹هزار تومان و ۱۶۶هزار تومان قیمت فروش دست یافتند. از قیمت نیم‌سکه و ربع سکه نیز هر یک ۱۰۰۰تومان کاسته شد و نرخ فروش هر مثقال طلای آب شده (۱۷عیار) با ۱۶۰۰تومان کاهش به نرخ ۶۴هزار تومان رسید. قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در پایان معاملات دیروز به سقوط خود ادامه داد و در سطح ۶۰/۶۴۵دلار متوقف شد که نسبت به روز معه ۴/۷دلار و نسبت به هفته گذشته ۵/۲۴دلار کاهش داشته است. قیمت طلا با کاهش خود به پایین‌ترین حد خود در ۱۲هفته اخیر رسیده است.

رشد ارزش دلار در مقابل یورو به بالاترین حد خود طی ۲ماه اخیر رسیده که همین امر قیمت طلا را طی یک هفته در حدود ۲۵دلار کاهش داده است.

بالا رفتن نرخ بازده اوراق قرضه ۱۰ساله خزانه‌داری آمریکا تا حد ۲۵/۵درصد که اصولا معاف از مالیات بوده جذابیت فراوانی را برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی فراهم کرده است این نرخ تا بیش از این ۱۲/۵درصد بود. نرخ ۲۵/۵درصد بازدهی این اوراق در ۵سال گذشته بی‌سابقه بوده است. به‌علاوه اعلام کاهش کسری تراز تجاری آمریکا در ماه آوریل نیز دلیل دیگری برای رشد ارزش دلار آمریکا در مقابل سایر ارزهای عمده از جمله پوند و فرانک سوئیس بوده است.

نرخ برابری یورو در مقابل دلار به ۳۳۷۰/۱رسید که در ادامه کاهش خود روز گذشته نیز ۰۰۵/۰واحد از ارزش خود را نیز از دست داد.

پوند انگلیس نیز در مقابل دلار با کاهش ۰۰۶۷/۰واحدی خود روز گذشته به ۹۶۹۷/۱ رسید.

تازه‌ترین پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که پس از نوسان قیمت دلار در هفته آینده قیمت طلا افزایش یابد.