گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری: بهای طلا در بازارهای جهانی بیش از ۱۶دلار سقوط کرد رشد نرخ بهره در اغلب نقاط دنیا از جمله بانک مرکزی اروپا (ECB) موجب کاهش تقاضا برای طلا شد و نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری روز گذشته تا ساعت ۱۴ به وقت تهران از حد ۶۵۳دلار نیز پایین‌تر آمد که نسبت به نرخ روز چهارشنبه در حدود ۱۶دلار کاهش نشان داده است. بازار داخلی روز پنج‌شنبه به دلیل اینکه نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری تقریبا در حد ۶۷۲دلار در نوسان بود تغییر چندانی از خود نشان نداد. در عوض انتظار می‌رود امروز قیمت انواع سکه بهار آزادی با کاهش قیمت مواجه شود.

همان‌طور که انتظار می‌رفت نرخ بهره یورو در بالاترین حد ۶ساله خود به رقم ۴درصد رشد یافت و مقامات بانک مرکزی اروپا بالاخره در مقابل فشارهای تورمی تن به رشد نرخ بهره در این قاره دادند. پیش‌بینی می‌شود که این نرخ تا پایان سال جاری میلادی حداقل یک بار دیگر افزایش یابد و برخی نیز رقم ۷۵/۴درصد را برای آن محتمل می‌دانند.

از اقیانوسیه خبر می‌رسد که نرخ سود اوراق قرضه در نیوزلند رو به افزایش نهاده که به نوبه خود بر کاهش تقاضا برای طلا موثر واقع شده است. در مقابل بر اساس یک نظرسنجی بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) نرخ بهره ۲۵/۵درصدی خود را تا نیمه سال ۲۰۰۸ حفظ خواهد کرد. به نظر می‌رسد رشد تولید و سرمایه‌گذاری مشارکتی در ابراز نظر در مورد این چشم‌انداز کمک کرده است از سویی کاهش ارزش ین ژاپن در مقابل سایر ارزهای پربازده از جمله دلار، سرمایه‌گذاران ژاپن را به فروش ین و خرید ارزهای دیگر تشویق کرده که دلیل اصلی آن رشد نرخ بهره در سایر نقاط جهان بوده است. دلار استرالیا در این میان به بالاترین ارزش خود در مقابل ین دست یافته است. روز پنج‌شنبه نرخ بهره در استرالیا به ۸درصد افزایش یافت اعلام رشد نرخ بازده اوراق قرضه در آمریکا نیز به رشد نرخ برابری و ارزش آن در مقابل یورو منجر شد که قیمت طلا را بیش از پیش به سقوط واداشت. گزارش دیگری حاکی است که سقوط بازارهای سهام در آمریکا نسبت به رشد نرخ بهره بلندمدت و دورنمای رشد نرخ اقتصادی چندان کارساز نبوده و دلار آمریکا را در مقابل ین ژاپن مستحکم‌تر باقی گذارده است.