گروه بازار‌پول- احتمال افزایش نرخ بهره یورو توسط بانک مرکزی اروپا قوت گرفت.

بلومبرگ گزارش داد،‌ بر اساس مطالعات کارشناسان اقتصادی بانک مرکزی اروپا به احتمال فراوان نرخ بهره یورو را پس از ۶سال به بالاترین حد خود ارتقا خواهد داد و درهای بیشتری را برای افزایش مجدد آن و حفظ نرخ رشد اقتصادی و مقابله با فشارهای تورمی خواهد گشود. بنابراین گزارش نرخ بهره یورو پس از ۶سال به حد ۴درصد بالا خواهد رفت. ۵۲اقتصاددان در یک نظرسنجی اعلام کرده‌اند که بانک مرکزی اروپا (ECB) با بالا بردن ۲۵صدم درصد نرخ بهره را به زودی تا ۴درصد بالا خواهد برد که از ماه آگوست سال ۲۰۰۱ بیشترین رکورد این نرخ خواهد بود. در پژوهش دیگری پیش‌بینی شده است که در سال‌جاری بانک مرکزی اروپا حداقل دوبار نرخ بهره یورو را افزایش می‌دهد.

ماه گذشته، ژان کلود تریچت، رییس بانک مرکزی اروپا از شدت یافتن فشارهای تورمی سخن گفته بود که حاکی از احتمال افزایش نرخ بهره بوده است. بانک مرکزی اروپا نگران افزایش بیش از حد نرخ رشد اقتصادی این منطقه و بالا رفتن نرخ تولیدات کمپانی‌های اروپایی است. صندوق بین‌المللی پول در دو روز گذشته نرخ بیشتری را برای رشد اقتصادی اروپا پیش‌بینی کرده است. رییس اقتصاددانان اروپایی UBS-AG در لندن معتقد است نرخ رشد اقتصادی و تورم به رشد خود در اروپا ادامه خواهد داد. Stephane Deo بر این باور است که تا سال آینده نرخ بهره به ۷۵/۴درصد می‌رسد.

رشد نرخ بهره یورو قدرت یورو در مقابل دلار را تقویت خواهدکرد و طبیعی است که قیمت تولیدات اروپایی با وجود عدم نگرانی مقامات اروپایی در مقابل محصولات آمریکایی گران‌تر خواهد بود.