در صورت کاهش نرخ سود بانکی، سپرده‌های مردم به سمت کوتاه‌مدت برای کسب سود بیشتر سوق می‌یابد.

فرید ضیاالملکی، معاون مالی بانک سامان، در گفت‌وگو با ایسنا درباره نحوه اعطای تسهیلات در بانک‌های کشور گفت: پرداخت تسهیلات در بانک‌های خصوصی متوقف نشده است و روال عادی خود را طی می‌کند. وی در پاسخ به این سوال که در پی مراجعه برخی مشتریان به بانک‌ها، متصدیان از انتظار شش ماهه برای دریافت تسهیلات خبر داده‌اند، دلیل این انتظار چیست؟ گفت: طبق آخرین اطلاعات تمامی بانک‌های خصوصی همانند سابق به اعطای تسهیلات مبادرت می‌ورزند.

او در پاسخ به این سوال که آیا از زمان اعلام کاهش نرخ سود تسهیلات، بانک‌های خصوصی نرخ سود سپرده خود را کاهش داده‌اند یا خیر؟ توضیح داد: تاکنون هیچ تغییری در نرخ سود تسهیلات و نرخ سود سپرده ایجاد نشده است و نرخ‌ها همانند سابق اعمال می‌شوند.

او درباره سوق یافتن سپرده‌های مردم در بانک‌ها به سمت کوتاه‌مدت یا بلندمدت در صورت کاهش نرخ سود بانکی در حد ۱۲درصد توضیح داد: در حال حاضر اگر برای هر نوع سپرده متقاضی وجود داشته باشد، بانک نیز به پذیرش سپرده با مدت مبادرت می‌ورزد، اما باید گفت با کاهش نرخ سود تسهیلات، سپرده‌ها به سمت کوتاه‌مدت سوق می‌یابند.

وی دلیل سوق یافتن سپرده‌های مردم به سمت کوتاه مدت را در صورت کاهش نرخ سود بانکی دستیابی هرچه زودتر به سود و به‌کارگیری مجدد سرمایه ذکر کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت در عقود مشارکتی بانک‌ها مشارکت می‌کند یا خیر؟ تصریح کرد: دولت اگر قصد داشته باشد از بانک‌ها تسهیلات اخذ کند باید مجوز بانک مرکزی را کسب کند این امر براساس قانون عملیات بانکداری بدون ربا به اجرا درمی‌آید.