دنیای اقتصاد- ضوابط و شرایط پرداخت اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن تغییر کرد؛ اوراق وام مسکن نوعی وام جهت خرید مسکن است که در برگه‌های پانصد و یک‌میلیون تومانی از طریق بانک مسکن عرضه می‌شود. نقل و انتقال این نوع وام کاملا قانونی و در بانک انجام می‌شود. جزئیات جدید اوراق گواهی حق تقدم وام مسکن اعلام شد

فاطمه بهادری

برخی ضوابط و شرایط پرداخت اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن تغییر کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مسکن آن دسته از سپرده‌گذاران حساب سپرده سرمایه‌گذاری تسهیلات مسکن اشخاص حقیقی عادی که از تاریخ پانزدهم آذرماه سال گذشته و به بعد اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن را دریافت کرده و یا دریافت می‌کنند، می‌توانند بدون فسخ حساب، مجددا با رعایت شرایط تعیین شده از این اوراق بهره‌مند شوند.

این افراد بدون فسخ حساب پس از گذشت شش ماه از تاریخ تخصیص اوراق و با امتیازی که بر اساس جمع کمترین مانده‌های روزانه حساب از روز بعد از تاریخ ترخیص اوراق محاسبه می‌شود در اولویت‌بندی شرکت داده می‌شوند.پیش از این افراد مذکور با فسخ حساب و افتتاح حساب جدید می‌توانستند در اولویت‌بندی شرکت کنند.

اما اشخاص حقیقی خاص (خیر و توانمند) و حقوقی نیز می‌توانند به قصد انجام کار خیر یا واگذاری این اوراق به کارکنان خود یا سایر افراد با انعقاد قرارداد بر اساس شرایط این حساب علاوه‌بر دریافت سود کوتاه‌مدت مشروط به نگهداری حداقل مانده ۵۰۰میلیون ریال پس از گذشت حداقل شش ماه، بدون شرکت در اولویت‌بندی از حق استفاده از اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن نیز برخوردار شوند.

پیش از این، این افراد می‌توانستند علاوه‌بر دریافت سود کوتاه‌مدت با شرط نگهداری حداقل یک میلیارد ریال، پس از گذشت حداقل شش ماه از حق استفاده از اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بدون شرکت در اولویت‌بندی بهره‌مند شوند.

اوراق وام مسکن نوعی وام جهت خرید مسکن است که در برگه‌های پانصد و یک‌میلیون تومانی از طریق بانک مسکن عرضه می‌شود.

نقل و انتقال این نوع وام کاملا قانونی و در بانک انجام می‌شود. این اوراق را می‌توان چهار بار بین افراد مختلف انتقال داد.

این اوراق را می‌توان از هر شهری تهیه کرده و در شهر دیگر استفاده کرد. ملکی که توسط این اوراق تهیه می‌شود می‌تواند به نام خریدار ثبت شود برخلاف وام صندوق پس انداز که ملک به نام دارنده وام می‌شود و سپس به صورت وکالتی به نام خریدار ثبت می‌شود.

سپرده سرمایه‌گذاری تسهیلات مسکن بانک مسکن ماهیتا از انواع سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه مدت عادی است که نرخ سود علی الحساب آن و نیز روش محاسبه آن عینا مشابه نرخ سود و روش محاسبه سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه مدت عادی است و پس از گذشت حداقل ۳۰ روز از تاریخ افتتاح در مقاطع پایان ماه محاسبه و به حساب واریز می‌شود.در این سپرده علاوه بر پرداخت سود کوتاه مدت، بانک به منظور تشویق سپرده‌گذاران به افزایش موجودی و طولانی شدن مدت توقف سپرده، امتیاز سپرده‌گذاران را محاسبه و به دارندگان بالاترین امتیازها گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن اعطا می‌کند. تخصیص این اوراق باتوجه به مبلغ و مدت سپرده‌گذاری براساس اولویت‌بندی امتیاز حساب‌ها انجام خواهد گرفت و دارندگان اوراق می‌توانند با استفاده از تسهیلات اوراق مذکور نسبت به ساخت یا خرید واحدهای مسکونی با مشخصات تعریف شده توسط بانک اقدام کنند.

پس از گذشت حداقل ۶ ماه از تاریخ افتتاح حساب امتیاز سپرده‌گذاران بر حسب کمترین مانده در هر روز از افتتاح حساب محاسبه و اولویت‌بندی براساس امتیاز مذکور انجام خواهد گرفت.میزان تسهیلات مسکن قابل اعطا به دارندگان اولویت استفاده از تسهیلات مسکن براساس مانده حساب و ضرایب تعیین شده در مقاطع ۶، ۹، ۱۲، ۱۸، ۲۴، ۳۰ و ۳۶ ماه بعد از زمان افتتاح حساب به ترتیب حداکثر بالغ بر ۱۲۰، ۱۲۵، ۱۳۰، ۱۴۰، ۱۵۰، ۱۶۰ و ۱۷۰‌میلیون ریال است.

درصد تخصیص اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در ابتدای هر سال تعیین و اعلام خواهد شد.

درصد تخصیص اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در سال ۱۳۸۴ معادل ۴۵‌درصد متوسط مانده حساب مذکور تعیین ‌شد.

سپرده‌گذارانی که یکسال یا بیشتر از زمان افتتاح حساب آنها گذشته باشد به ازای هر سال معادل نرخ تورم سال قبل (اعلام شده توسط بانک مرکزی) به امتیاز سال قبل آنها افزوده شده و در اولویت‌بندی شرکت داده می‌شوند.

سپرده‌گذارانی که جزو دارندگان بالاترین امتیازها محسوب شوند گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن خود را می‌توانند شخصا برای خرید یا ساخت و احداث مسکن استفاده کرده و یا آن را به بستگان نزدیک خود یا سایر افراد واگذار کنند.

اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن با مبلغ ۱۰‌میلیون ریال توزیع خواهد شد در صورتی که مبلغ امتیاز حساب ضریبی از مبلغ ۱۰‌میلیون ریال نباشد مبلغ مازاد بر ضریب ده‌میلیون ریال چنانچه بیش از ۵‌میلیون ریال باشد در قالب یک برگه ۵‌میلیون ریالی قابل تخصیص است.

دارندگان حساب صندوق پس‌انداز مسکن در صورت برخورداری از امتیاز تسهیلاتی حساب صندوق پس‌انداز مسکن می‌توانند به صورت توام از امتیاز تسهیلاتی حساب صندوق پس‌انداز مسکن و اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن تا سقف ۲۰۰‌میلیون ریال جهت ساخت یا خرید واحد مسکونی استفاده کنند.

حداکثر مدت بازپرداخت این تسهیلات باتوجه به مدت انتظار سپرده‌گذاری حداکثر ۲۰ سال و نرخ سود آن معادل نرخ سود بخش مسکن بدون سپرده (در حال حاضر ۱۴درصد ) است.

اشخاص حقیقی خاص (خیر و توانمند) و حقوقی مشروط به نگهداری حداقل مانده تعیین شده توسط بانک می‌توانند با انعقاد قرارداد خاص با بانک و رعایت کلیات و شرایط این حساب علاوه بر دریافت سود، خارج از روش اولویت‌بندی دارندگان بالاترین امتیاز، از امتیاز اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن برخوردار شوند. این اشخاص با هدف سودآوری و یا با هدف خیر مجازند با انعقاد قرارداد براساس کلیات و شرایط این حساب مشروط به نگهداری حداقل مانده تعیین شده توسط بانک در سال افتتاح حساب

(مبلغ یک میلیون ریال در سال ۸۴) علاوه بر دریافت سود کوتاه مدت از حق استفاده از اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بهره‌مند شوند.

حداکثر‌درصد تسهیلات مسکن قابل اختصاص در قالب گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن براساس میانگین مانده‌ها در مقاطع یکساله توسط بانک در ابتدای هر سال از مبدا شروع افتتاح این نوع سپرده اعلام خواهد شد.

افتتاح طرح سپرده سرمایه‌گذاری تسهیلات مسکن از تاریخ شانزدهم شهریور سال ۸۴ در همه شعب بانک مسکن در سراسر کشور آغاز شد.