مسعودرضا طاهری

قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخلی با افزایش مواجه شد.

رشد ۱۳دلاری قیمت جهانی طلا طی دو روز گذشته قیمت را در بازارهای داخلی تحت تاثیر قرار داد. بنابراین گزارش سکه بهار آزادی، سکه طرح قدیم، نیم سکه و ربع سکه به ترتیب با ۱۵۰۰ تومان، ۲۰۰۰ تومان، ۱۴۰۰ تومان و ۳۰۰ تومان به نرخ ۱۵۱۵۰۰ تومان، ۱۷۰هزار تومان، ۷۷هزار تومان و ۴۰۵۰۰ تومان به فروش رسیدند.

هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز یک هزار تومان رشد قیمت داشت.

پس از سقوط قیمت طلا به حد ۶۵۱ دلار به نظر می‌رسد فصل جدیدی از رشد قیمت طلا در جهان پدید آید که تداوم فشارهای تورمی در سراسر جهان تقاضا برای طلا را حفظ کرده و بانک‌های مرکزی اروپا که مرتبا به فروش و عرضه این فلز در بازارها اقدام می‌کردند به تازگی ترجیح داده‌اند که در حفظ و نگهداری آن در مقابل فشارهای تورمی و نوسانات نرخ ارز بیشتر بکوشند.

به نظر می‌رسد قیمت طلا در آینده رو به فزونی نهد آنچنان که بهای طلا در بازارهای نیویورک روز گذشته بیش از ۷ دلار دیگر افزایش یافت.

با اعلام عدم تمایل بانک‌های مرکزی دنیا به فروش بیشتر از معمول شمش‌های طلا قیمت هر اونس این فلز گران‌قیمت برای تحویل فوری در پایان معاملات روز شنبه به وقت نیویورک در سطح ۱۰/۶۷۰ دلار متوقف شد.

رشد ۱۰/۱۳ دلاری قیمت طلا از روز جمعه و رسیدن نرخ آن به ۱۰/۶۷۰ دلار طی ۳ ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. بانک‌ مرکزی اروپا نیز خبر داد که قصد ندارد برای ماه سپتامبر میزانی بیشتر از قراردادهای معمولی طلا بفروشد.

بانک مرکزی اروپا یکی از ۱۵ عامل اصلی فروش و عرضه شمش‌های طلا در بازارهای جهانی است که براساس توافقی این عوامل جمعا اجازه فروش سالانه بیشتر از ۵۰۰ تن طلا را ندارند.

روز گذشته بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که از ماه سپتامبر سال گذشته تاکنون به تنهایی ۶۰ تن طلا فروخته است قیمت طلا در ۲۴ ماه مه به حد ۵۰/۶۵۱ دلار رسید که از حد رشد یازده ماهه ۶۹۸ دلار در ۲۰ آوریل ۶/۶درصد کاهش نشان داده است. سایت بانک مرکزی اروپا نیز روز گذشته خبر داد که طی دو ماه گذشته این بانک نزدیک به ۳۷تن طلا در قالب قرارداد مذکور طلا فروخته است.

در بازار ارز نیز شاهد کاهش ارزش‌دلار در مقابل یورو و پوند بوده‌ایم. نرخ برابری یورو در مقابل‌دلار به ۳۴۴۶/۱ رسید. پوند در مقابل‌دلار به ارزش ۹۸۲۲/۱ دست یافت. در بازار داخل ارز بهای پوند انگلیس و‌دلار کانادا که عموما همراه با رشد قیمت کالاها افزایش می‌یابد به ترتیب ۵تومان و ۱۲تومان رشد قیمت داشتند.

افزایش ۶۰/۷دلاری ارزش طلا در بورس طلا و فلزات دبی

همچنین ارزش طلا در بورس طلا و فلزات دبی بیش از ۶۰/۷دلار افزایش یافت.

به گزارش ایسنا در دبی، پس از کاهش ۱۰‌دلاری ارزش طلا در اوائل هفته گذشته در بورس طلا و فلزات دبی، در معاملات پایان هفته گذشته (روز پنج شنبه) ارزش طلا و نقره در بورس طلا و فلزات دبی افزایش یافت.

در معاملات بلند مدت در بورس طلا و فلزات دبی برای تحویل در ماه ژوئن ۲۰۰۷ میلادی هر اونس طلا به ارزش ۶۰/۶۶۶‌دلار داد و ستد شد که ارزش هر اونس طلا بیش از ۶۰/۷‌دلار افزایش یافت. همچنین در معاملات بلند مدت نقره برای تحویل در ماه ژوئن ۲۰۰۷ میلادی هر اونس نقره به ارزش ۴۷/۱۳‌دلار معامله شد که ارزش هر اونس نقره بیش از ۲۴/۲درصد افزایش یافت.

در معاملات ارزی در بورس طلا و فلزات دبی هر یورو به ارزش ۳۴۵۸/۱‌دلار داد‌وستد شد و هر ۱۰۰‌ین ژاپن به ارزش ۸۲۲۵/۰دلار معامله شد.