سلسله مطالبی که در این ستون عرضه می‌شود،‌ مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی بیمه‌های بازرگانی است که از جلد اول کتاب دانستنی‌های بیمه تالیف آقای علی‌اعظم محمد بیگی برگزیده شده است. اصطلاح مشابه: شرایط عمومی بیمه‌نامه

هر گاه اتومبیل بیمه‌شده، از شروع قرارداد یا تمدید بیمه‌نامه، تا پایان سال یا سال‌های بعد، برای بیمه‌گر پرداخت خسارتی را ایجاب نکند تخفیف یا تخفیف‌هایی در حق بیمه اعمال خواهدشد (یکی از حقوق بیمه‌‌گذار در شرایط عمومی بیمه‌نامه بدنه اتومبیل).

بیمه‌گر حداکثر ظرف یک ماه پس از تاریخ دریافت مدارکی که به وسیله آنها بتواند مقدار خسارت و حدود مسوولیت خود را تشخیص دهد، باید خسارت را تصفیه و پرداخت نماید (یکی از تعهدات بیمه‌گر در شرایط بیمه‌نامه حوادث).

بیمه‌گر می‌تواند در موارد زیر پرداخت خسارت را رد کند یا آن را به نسبت درجه تقصیر بیمه‌گذار یا نماینده وی کاهش دهد:

هرگاه حادثه به علت تقصیر بیمه‌گذار یا نماینده وی رخ داده باشد وهرگاه بیمه‌گذار به وظایف خود در زمان وقوع حادثه عمل نکرده باشد و در نتیجه، مقدار خسارت افزایش یافته و یا به حقوق بیمه‌گر خدشه وارد شده باشد (یکی از حقوق بیمه‌گر در شرایط بیمه‌نامه آتش‌سوزی).

شکایت بیمه‌گذار

نهاد نظارتی بیمه در کشور،‌ یعنی بیمه مرکزی ایران، در چارچوب یکی از وظایف اصلی خود، یعنی حمایت از بیمه‌گذاران، بیمه‌شدگان و صاحبان حقوق، به شکایت این اشخاص از بیمه‌گران رسیدگی می‌کند. در انگلستان، بیمه‌گذاران جزء، در صورت شکایت از شرکت بیمه، پیش از طرح آن در مراجع قضایی، می‌توانند به تشکل‌های بیمه‌گران مانند واحد خدمات داوری مراجعه کنند. در ایران، شرکت‌‌های بیمه هنوز تشکلی برای بررسی و حل و فصل شکایات بیمه‌گذاران، به ویژه بیمه‌گذاران جزء تشکیل نداده‌اند تا آنها را از طرح شکایت در مراجع قضایی باز دارد.

صلاحیت اخلاقی و حرفه‌ای بیمه‌گر

پیش از آغاز فعالیت هر شرکت بیمه، شایستگی و صلاحیت کارکنان کلیدی آن باید محرز شود.

شرکت‌های بیمه، برای کسب پروانه فعالیت، موظفند اطلاعات و مدارک لازم برای احراز حسن شهرت مدیران و صلاحیت فنی خود را به نهاد نظارتی بیمه ارائه کنند. در ایران بیمه مرکزی ایران نقش نهاد نظارتی بیمه را ایفا می‌کند.