به گفته وزیر کار، اگر بانک‌ها به لحاظ سیاست‌های اقتصادی نتوانند نرخ سود بانکی را کاهش دهند، دولت در جهت کاستن از نرخ سود و جبران ضرر بانک‌ها، معادل ۱۰۰۰میلیارد تومان یارانه در نظر خواهد گرفت. برای جبران زیان بانک‌ها ۱۰۰۰میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌شود

سیاست جدید دولت برای کاهش نرخ سود بانکی

پس از اظهارات چند روز پیش «دکتر کمیجانی» معاون اقتصادی بانک مرکزی در مورد منتفی شدن کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی تا نیمه اول سال‌جاری و گفته‌های وزیر اقتصاد در مورد تثبیت نرخ سود تا پایان امسال،‌ محمد جهرمی، وزیر کار و امور اجتماعی که از دولتمردان طرفدار کاهش نرخ سود بانکی است از سیاست جدید دولت در جهت کاستن از نرخ سود و جبران زیان بانک‌ها با پرداخت ۱۰۰۰میلیارد تومان یارانه خبر داده است.

دیروز محمد جهرمی به خبرگزاری مهر گفت: اگر بانک‌ها به لحاظ سیاست‌های اقتصادی نتوانند، نرخ سود بانکی را کاهش دهند، تلاش های جبرانی دولت در این راستا می‌تواند از طریق یارانه‌ها دنبال شود.

وزیر کار و امور اجتماعی، کاهش نرخ سود بانکی را موجب افزایش و توسعه تولید و اشتغال دانست و افزود: هر چقدر بتوان نرخ سود بانکی را کاهش داد به همان نسبت نیز تولید و اشتغال افزایش می‌یابد.

جهرمی از بانک‌ها خواست تلاش کنند تا از لحاظ اقتصادی در جهت کاهش نرخ سود بانکی و رسیدن به این هدف مهم، دولت را یاری دهند. در حالی که وزیر کار دولت نهم حل مشکل تولید و اشتغال را در تسهیلات بانکی و نرخ سود می‌داند وزیر تعاون دولت احمدی‌نژاد گفته است، حلقه مفقوده اشتغال در کشور، تسهیلات بانکی نیست.

همچنین سیاستی که به گفته وزیر کار و امور اجتماعی برای پرداخت یارانه سود تسهیلات در دولت مطرح است، سیاست جدیدی نیست. در دو سال گذشته طبق قانون برنامه چهارم توسعه و قوانین بودجه سالانه، دولت موظف شده بود در بخش کشاورزی و صنعت و معدن، تفاوت نرخ سود تسهیلات بانکی را به صورت یارانه به بانک‌های دولتی پرداخت کند. در دو سال گذشته در لایحه بودجه ارقامی برای پرداخت یارانه تسهیلات بانکی منظور شد که به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسید. اما مدیران بانکی همواره از عدم پرداخت یارانه مورد نظر توسط دولت اظهار نارضایتی کرده‌اند. وزیر کار و امور اجتماعی در گفت‌وگو‌ی خود با خبرگزاری مهر اشاره‌ای به سازوکار پرداخت یارانه نرخ سود نکرده است. پرسش ا ین است که آیا ۱۰۰۰میلیارد تومان یارانه اعلام شده از ارقام منظور شده در بودجه پرداخت خواهد شد و یا اعتبار جدیدی است که دولت در نظر گرفته است و پرسش دیگر اینکه آیا پرداخت این میزان یارانه هم به سرنوشت یارانه نرخ سود تسهیلات در بودجه سال‌های گذشته دچار نخواهد شد.