کسانی که مخالف خرید تضمینی محصولات کشاورزی هستند در واقع هم می‌خواهند اقتصاد دولتی را از یکسو در اختیار داشته باشند و هم تمایلی به حمایت از اقتصاد کشاورزی که بخش اعظمی از آن دست مردم است، ندارند! ایرج ندیمی، نایب رییس فراکسیون کشاورزی و توسعه روستایی مجلس، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در رابطه با خرید تضمینی محصولات، باید مسائل اقتصادی با هم دیده شود متاسفانه در کشور با چند کمبود اساسی روبه‌رو هستیم که لزوم خرید تضمینی را ایجاب می‌کند، سرمایه‌گذاری لازم در بخش کشاورزی در گذشته صورت نپذیرفته و متناسب با نیازهای کشور بر آن بودجه نداده‌ایم.

وی با بیان این که به اندازه صنعت در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم، گفت: با وجود آن که بخش کشاورزی و نقش امنیت غذایی مورد تاکید است ولی آن طور که باید سرمایه‌گذاری جامع در این بخش دیده نمی‌شود و تامین نیازهای مردم نادیده گرفته می‌شود بنابراین بخش کشاورزی در مواجهه با تهدیدهای خارجی آسیب‌پذیر خواهد بود.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس، با اشاره به وجود فضای رقابتی در عرصه اقتصاد کشور، اظهار کرد: متاسفانه با نوعی اقتصاد دولتی روبه‌رو هستیم که با وجود همه تاکیدات و نگاه‌ها به سمت تقویت بخش کشاورزی این هدف را محقق نمی‌کند و اجازه فعالیت و رقابت متناسب در اقتصاد را به این بخش نمی‌دهد لذا با روند کنونی انتظار بهبود زیرساخت‌های بخش کشاورزی بعید است.

ندیمی با بیان این که مادامی که تغییر نگاه‌ها نسبت به بهبود وضعیت کشاورزی و خرید تضمینی صورت نگیرد، تولید محصولات با اختلال مواجه خواهد شد، گفت: خرید تضمینی به جهت شرایط فعلی و عادی اقتصاد و نیز از مقام مقایسه با دنیا یک ضرورت به حساب می‌آید ولی این که چه محصولی و به چه نحوی خریداری می‌شود محل بحث است. مثلا این که ما خرید تضمینی را در رابطه با میزان هزینه باید قرار دهیم و متناسب با تورم محاسبه کنیم که تاکنون نادیده گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در بحث خرید تضمینی بسیاری از سوالات بی‌جواب مانده است از جمله این که می‌خواهیم خرید تضمینی را دائمی حفظ کنیم یا این که جا به جا کنیم؟ آیا متناسب با تولید و نوع محصولات‌مان برنامه‌ریزی خواهیم کرد یا خیر؟ آیا خرید تضمینی باید از سیاست آزادسازی حمایت کند یا نکند؟

ندیمی خطاب به کسانی که معتقدند خرید تضمینی محصولات کشاورزی نباید وجود داشته باشد، گفت: این افراد تمایل دارند که از یک سو دولت را در اختیار داشته باشند و از سوی دیگر نمی‌خواهند به کشاورزی که ظاهرا بخش عمده‌ای از آن در دست مردم است توجه و نگاه حمایتی داشته باشند.

وی اضافه کرد: این عده توقع دارند که بیمه محصولات کشاورزی را توسعه ندهند و کشاورز نیز آسیب‌پذیری محصولات را در نظر نگیرد! در حالی که ما باید محصولات کشاورزی را در حد جامع بیمه کنیم و به اندازه کافی در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم.

نایب رییس فراکسیون کشاورزی و توسعه روستایی مجلس، ابراز امیدواری کرد: در بحث خرید تضمینی سیاست‌گذاری‌های لازم دیده شود و برنامه‌ریزی‌های لازم متناسب با میزان خرید و تورم و هزینه‌ها مورد توجه قرار گیرد.