طرح تامین مالی صادرات برای توسعه صادرات غیر نفتی توسط بانک توسعه صادرات ایران به نمایندگی بانک توسعه اسلامی درکشور به اجرا در می‌‏آید. به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، مهندس امین چاروسه، مدیرکل کمک‌‏های فنی و خدمات توسعه تجارت، با بیان مطلب فوق، گفت: هدف از اجرای طرح تامین مالی صادرات، توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی به سایر کشورها به جز کشورهای ممنوع المعامله براساس مقررات بانک توسعه اسلامی از طریق اعطای تسهیلات صادراتی است.

وی، افزود: این طرح شامل کالاهای مجازی خواهد شد که حداقل ۳۰درصد ارزش افزوده آن‌‏ها در کشور ایجاد شده باشد.

مدیرکل کمک‌‏های فنی و خدمات توسعه تجارت، ادامه داد: طول دوره تامین مالی شامل دوره بازپرداخت براساس توافق دو جانبه بانک توسعه صادرات ایران و بانک توسعه اسلامی تعیین می‌‏شود.

چاروسه، میزان اعطای این تسهیلات را معادل ۱۰۰درصد ارزش کالای صادره اعلام کرد و گفت: روش تامین مالی کالاهای صادره بر مبنای اصول و ضوابط بانکداری اسلامی است، بدین ترتیب که این بانک در قالب ابزار تامین مالی اسلامی مرابحه، کالای صادراتی را نقدا از فروشنده تحت قرارداد خرید، خریداری می‌‏کند و سپس آن را با احتساب سود متعلقه که در هر مورد قابل مذاکره است، تحت قرارداد فروش مجدد به خریدار می‌‏فروشد.

وی، گفت: نرخ سود این تسهیلات برابر است با لایبور ۱۲ ماهه به اضافه حاشیه سودی که به صورت موردی تعیین خواهد شد، همچنین برای مبالغ بیش از ۳میلیون یورو، بانک توسعه اسلامی مستقیما نسبت به تامین مالی صادرات اقدام خواهد کرد، ضمن این که در این مورد ‏باید ضمانت نامه مورد قبول بانک توسعه اسلامی ارائه شود.