تاسیس بانک‌های خارجی در کشور از مناطق آزاد تجاری و صنعتی شروع می‌شود. محمود صلاحی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برگزاری جلسه ستاد راهبردی روابط خارجی در وزارت امور خارجه از تصویب ایجاد تسهیل برای حضور بانک‌های خارجی در کشورمان خبر داد.

وی گفت: در این نشست که معاون اقتصادی وزارت امور خارجه و نمایندگان بانک مرکزی نیز حضور داشتند، بانک مرکزی با حضور بانک‌های خارجی و تاسیس شعب آنها در مناطق آزاد موافقت کرد و قرار شد معاون اقتصادی وزارت خارجه این موضوع را پیگیری کند.

صلاحی با تاکید بر تلاش دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد برای فراهم کردن زمینه‌های لازم برای تاسیس شعبه‌های بانک‌های خارجی در مناطق آزاد بیان کرد: بر اساس توافق انجام گرفته، شروع تاسیس شعب بانک‌های خارجی از مناطق آزاد خواهد بود که سازوکار آن نیز از سوی وزارت امور‌اقتصادی و دارایی در دست تدوین است.

وی گفت: تصمیم نهایی درباره چگونگی ایجاد تسهیل برای حضور بانک‌های خارجی از سوی وزارت اقتصاد است.

صلاحی همچنین با اشاره به اهمیت فعالیت بانک‌های خارجی در مناطق آزاد و تاثیر آن بر رشد و توسعه اقتصادی این مناطق عنوان کرد: حضور بانک‌های خارجی اطمینان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را برای سرمایه‌گذاری افزایش داده و گشایش اعتبار را راحت‌تر می‌کند.