بانک مرکزی در پاسخ به خبرگزاری فارس مبنی بر اقدامات این مرجع در خصوص فعالیت بانک‌های خارجی در تهران و شهرستان‌ها اعلام کرد: درخواست‌ها به صورت لایحه در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده و به دولت رفته است. بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که در پی اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر فعالیت بانک‌های خارجی در تهران و شهرستان‌ها، بانک مرکزی چه اقداماتی در این خصوص انجام داده است؟ چنین آورده است: درخواست‌ها به صورت لایحه در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده و به دولت رفته است. گفتنی است داوود دانش جعفری وزیر اقتصاد و دارایی گفته بود: در آینده نزدیک به استقبال بانک‌های خارجی می‌رویم که البته مقدمات کار انجام شده و شعب بانک‌های خارجی در تهران و سایر شهرستان‌ها مشغول به فعالیت خواهند شد.

غلامرضا مصباحی مقدم نیز با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار در مورد واگذاری بانک‌های داخلی به خارجی‌ها و تاسیس بانک‌های خارجی در کشور به گفته بود: این مصوبه باید به صورت لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شود و طبعا مجلس این لایحه را در دستور قرار داده و بررسی می‌کند. وی افزود: در مورد زمان ارائه لایحه به مجلس، دولت باید اظهار‌نظر کند.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: این لایحه ممکن است به صورت دو فوریتی یا یک فوریتی به مجلس ارائه شود اگر دو فوریتی به مجلس ارائه شود سریع موضوع بررسی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چند‌درصد سهام بانک‌های داخلی به خارجی‌ها واگذار می‌شود، اظهار داشت: ۴۰‌درصد از سهام بانک‌های داخلی قابل واگذاری به سهامداران خارجی است.

به گفته عضو شورای پول و اعتبار برای خارجی‌ها سقف هر شخصیت حقیقی یا حقوقی مطابق آیین‌نامه ۱۰‌درصد است یعنی مجموع ۴ شخص و شرکت می‌توانند ۴۰‌درصد از سهام یک بانک را خریداری کنند. بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار تاسیس بانک با سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی و خارجی، تملک سهام بانک‌های ایرانی توسط سرمایه‌گذاران خارجی و ایجاد شعب بانک‌های خارجی در کشور مجاز است.