مهدی مفتح مخبر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیش‌بینی کرد لایحه دولت به منظور اعطای مجوز به بانک‌های خارجی برای تاسیس شعبه در ایران ماه آینده به مجلس ارسال شود. عضو شورای پول و اعتبار در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: تقاضاهای زیاد بانک‌های خارجی برای تاسیس شعبه در ایران موجب شد این موضوع در نشست اخیر شورای پول و اعتبار مطرح و تصویب شود.

محمد مهدی مفتح با بیان این که هم اکنون قانونی برای تاسیس شعب بانک‌های خارجی در ایران وجود ندارد، افزود: بانک مرکزی برای برطرف کردن این خلا لایحه‌‌ای به این شورا ارائه کرد و اعضای شورای پول و اعتبار نیز در نشست روز شنبه خود پس از بررسی جوانب آن، موضوع تاسیس بانک‌های خارجی در ایران، مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در تاسیس بانک در ایران و تاسیس بانک‌های ایرانی در خارج را تصویب کرد.

وی گفت: مصوبه شورای پول و اعتبار به دولت ارائه می‌شود و پس از بررسی ابعاد آن در هیات دولت به صورت لایحه به مجلس شورای اسلامی‌ارائه خواهد شد.

مخبر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ‌پیش‌بینی کرد این لایحه تا ماه آینده به مجلس ارائه شود.

وی که عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار است، این اقدام را باعث رقابتی شدن فضای فعالیت بانک‌های ایرانی دانست و تصریح کرد: این فضای رقابتی در نهایت مجموعه کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و افزایش میزان تسهیلات‌ دهی سیستم بانکی خواهد شد.

محمد مهدی مفتح با اظهار امیدواری از این که مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر حضور و فعالیت بانک‌های خارجی در ایران نتایج مثبتی را در پی دارد، افزود: این موضوع در قالب لایحه پیگیری می‌شود و در نهایت پس از تصویب در هیات دولت برای اخذ رای به مجلس ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بانک‌های خارجی باید در قالب نظام بانکداری بودن ربا در کشور فعالیت کرده و منطبق با ضوابط اسلامی‌عمل نمایند.