تاکنون ۱۸‌میلیون قطعه اسکناس ۵‌هزار تومانی، یک‌میلیارد قطعه اسکناس دو‌هزار تومانی و بیش از ۵/۳‌میلیارد قطعه اسکناس ‌هزار تومانی توسط بانک مرکزی منتشر شده است. خبرگزاری مهر از بانک مرکزی کسب اطلاع کرد: تا پایان سال گذشته ۱۲‌میلیون قطعه اسکناس ۵‌هزار تومانی توسط بانک مرکزی منتشر شده و از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته نیز ۶‌میلیون قطعه دیگر نیز به چاپ رسید، به عبارت دیگر در مجموع ۱۸‌میلیون قطعه اسکناس ۵‌هزار تومانی منتشر شده است.

بانک مرکزی در ازای اسکناس‌هایی که امحاء می‌کند، اسکناس‌های ۵‌هزار تومانی را منتشر می‌کند، به عبارت دیگر فقط در قبال اسکناس‌های امحاء شده اسکناس ۵‌هزار تومانی منتشر می‌شود.

دلیل عدم انتشار اسکناس ۵‌هزار تومانی بیش از رقم اسکناس‌های امحاء شده به گفته یکی از مسوولان بانک مرکزی، مناسب بودن وضعیت پولی بانک‌ها و عدم نیاز آنها به اسکناس بیشتر است. میزان اسکناس ۵‌هزار تومانی منتشر شده برای کشور بسیار کم است، زیرا هم اکنون رقم انتشار اسکناس‌های دو‌هزار تومانی به یک ‌میلیارد قطعه و اسکناس‌های ‌هزار تومانی به بیش از ۵/۳‌میلیارد قطعه رسیده است. به نظر می‌رسد حداقل به دو سال زمان نیاز است تا اسکناس‌های ۵‌هزار تومانی را به حدی منتشر کرد تا قابل استفاده در دستگاه‌های ATM شود. زمانی اسکناس‌های ۵‌هزار تومانی قابل استفاده و کاربرد در دستگاه‌های ATM خواهد بود که تعداد آنها حداقل به بیش از ۷۰۰‌میلیون قطعه برسد.