دستور پرداخت45‌‌هزار میلیارد تومان  تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی

بانک مرکزی تا پایان اردیبهشت‌ماه سقف تسهیلات بنگاه‌های اقتصادی را به بانک‌ها ابلاغ خواهد کرد. جواد فرشباف‌، معاون برنامه‌ریزی منابع انسانی و توسعه کارآفرینی وزارت کار و امور اجتماعی ـ در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سقف تسهیلات به بنگاه‌های کشور در سال جاری ۴۵ هزار میلیارد تومان است گفت: ۱۵ هزار میلیارد تومان از این رقم به بنگاه‌های کوچک، ۱۵ هزار میلیارد تومان به بنگاه‌های متوسط و بزرگ و ۱۵ هزار میلیارد تومان نیز به بخش مسکن اختصاص یافته است. او افزود: تفاهم‌نامه این تسهیلات با بانک مرکزی به امضا رسیده و بانک مرکزی در حال توزیع منابع بین بانک‌های مختلف در استان‌های کشور است و تا پایان اردیبهشت ماه این مصوبه به بانک‌ها ابلاغ خواهد شد.

فرشباف بیان کرد: البته تا ابلاغ این بحث به بانک‌ها با رکود پرداخت تسهیلات به بنگاه‌ها روبه‌رو نخواهیم شد، چراکه بخشی از اعتبارات سال گذشته باقی مانده است.

وی با اشاره به ارائه طرح‌های بیشتری در سال جاری به بانک‌ها گفت: با این وجود بانک‌ها باید از خدمات شرکت‌های مشاوره‌ای تخصصی برای بررسی توجیه فنی و اقتصادی طرح‌ها استفاده کنند تا دیگر نیازی به تقویت نیرو در داخل خود بانک‌ها نداشته باشند.

معاون وزیر کار درباره سقف تسهیلات برای هر بنگاه اقتصادی افزود: سقف تسهیلات برای بنگاه‌های کوچک با ۵۰ نفر اشتغال همان یک میلیارد تومان است اما در مجموع امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان به بحث بنگاه‌های اقتصادی کوچک، متوسط و بزرگ اختصاص می‌یابد. او بیان کرد: اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان به بخش بنگاه‌های کوچک تنها عاملی برای تشویق افراد برای تشکیل چنین بنگاه‌هایی است اما کارگروه‌ها در استان‌ها می‌توانند حتی بیش از سقف ۱۵ هزار میلیارد تومان طرح بنگاه‌های بزرگ و متوسط را ارائه کنند.