از اسفند ماه سال ۸۴ تا فروردین‌ماه امسال از میان ۱۰ بانکی که باید ۵۰‌درصد از کل تسهیلات خود را به طرح بنگاه‌های اقتصادی زودبازده اختصاص می‌دادند. بانک ملی با ۱۶‌هزار و ۵۷۹‌میلیارد ریال بیشترین و بانک توسعه صادرات با ۳۳‌میلیارد ریال کمترین اعتبارات را به این بخش اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت کار و امور اجتماعی درباره عملکرد بانک‌ها در ارائه تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و زودبازده (از اسفند ماه سال۸۴ تا پایان فروردین‌ ماه امسال) بیشترین طرح‌های ارائه شده، به بانک کشاورزی با ۱۹۹‌هزار و ۳۱۹ طرح و کمترین آن به بانک توسعه صادرات با ۲۱۵ طرح بود که پیش‌بینی می‌شود این طرح‌ها به ترتیب ۳۲۶‌هزار و ۸۸۳ و یک‌هزار و ۵۶ شغل در کشور ایجاد ‌کنند. بانک کشاورزی نیز ۱۱۱‌هزار و ۴۹۸ طرح و بانک توسعه صادرات ۳۲ طرح را تایید کردند.

بانک ملی در سال‌های ۸۳ و ۸۴ بیشترین میزان اعتبارات را به طرح بنگاه‌های اقتصادی زودبازده اختصاص داد به طوری که این اعتبارات در طول دو سال گذشته ۵۰‌هزار و ۲۵‌میلیارد ریال بود در مقابل نیز بانک توسعه صادرات کمترین میزان اعتبارات یعنی حدود یک‌هزار و ۵۰۶‌میلیارد ریال را به این امر اختصاص داد. بیشترین میزان قراردادهای منعقد شده با بانک‌ها در سال گذشته مربوط به بانک کشاورزی با ۹۵‌هزار و ۳۵۲ قرارداد و کمترین آن مربوط به بانک توسعه صادرات با ۲۲ طرح است. همچنین بیشترین نسبت مبلغ قراردادهای منعقد شده به کل تسهیلات مربوط به بانک ملی با ۲۲هزار و ۸۹۳‌میلیارد و ۹۳‌میلیون ریال و کمترین آن مربوط به بانک توسعه صادرات با ۳۶‌میلیارد ریال بود. همچنین تا پایان فروردین‌ماه بانک ملی با ۱۶‌هزار و ۵۷۹‌میلیارد ریال بیشترین میزان تسهیلات را به متقاضیان وام‌های بنگاه‌های اقتصادی زودبازده پرداخت کرد این در حالیست که بانک توسعه صادرات کمترین مبلغ یعنی ۳۳‌میلیارد و ۴۹‌میلیون ریال را در اختیار متقاضیان گذاشت.

اما بیشترین میزان اشتغال پیش‌بینی شده در قراردادهای منعقد شده مربوط به بانک ملی با ۱۴۱‌هزار و ۱۵۰ شغل و کمترین آن مربوط به بانک توسعه صادرات با ۱۷۰ شغل است همچنین بیشترین و کمترین تعداد طرح‌های بهره‌برداری شده مربوط به بانک ملی با ۶۳‌هزار و ۲۳۴ طرح و بانک توسعه صادرات با ۱۵ طرح است. اما بیشترین میزان اشتغال قطعی در طرح‌های به بهره‌برداری رسیده مربوط به بانک کشاورزی با ۱۲۲‌هزار و ۶۲۸ شغل و کمترین آن مربوط به بانک توسعه صادرات با ۱۳۲ شغل است.