افزایش 8/7درصدی هفتگی ذخایر طلا و ارز روسیه

ذخیره ارز و طلای فدراسیون روسیه به ۳۶۹‌میلیارد دلار افزایش یافت. به گزارش ایسنا، بانک مرکزی روسیه در گزارشی اعلام کرد که حجم ذخیره ارز و طلای فدراسیون روسیه در روز ۲۷ آوریل به ۳۶۹‌میلیارد دلار در مقابل ۳۶۱‌میلیارد دلار و ۲۰۰‌میلیون در تاریخ ۲۰ آوریل رسید. بدین ترتیب ظرف یک هفته حجم ذخایر ارز و طلای فدراسیون روسیه ۸/۷میلیارد دلار افزایش پیدا کرد.

ذخیره ارز و طلا، موجودی‌های هستند که در اختیار بانک روسیه و وزارت دارایی فدراسیون روسیه در تاریخ معینی قرار دارند. این موجودی‌ها از سکه‌های طلا، حق ویژه وامی، موضع رزرو در صندوق بین‌المللی ارز و ارزهای خارجی (دلار آمریکا، پوند استرلینگ، یورو، ین ژاپن و فرانک سوسیس) تشکیل شده‌اند.

در همین حال وزارت دارایی روسیه اطلاع داد که حجم کل موجودی‌های صندوق تثبیت روسیه در تاریخ اول ماه می ۲۰۰۷ برابر با ۱۱۳‌میلیارد و ۷۰۰‌میلیون دلار بوده است.

این در حالی است که اول ماه آوریل سال جاری حجم موجودی این صندوق برابر با ۱۰۸‌میلیارد و ۱۱۰‌میلیون دلار بود.

طبق ارزیابی‌های موسسه فیچ، دارایی صندوق تثبیت روسیه در سال ۲۰۰۷ می‌تواند ۵/۱برابر افزایش یافته و به ۱۳۵‌میلیارد دلار برسد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، بنا بر ویرایش بودجه سال جاری روسیه، با وجود نرخ متوسط نفت برابر با ۶۱دلار به ازای یک بشکه تا پایان سال ۲۰۰۷ برابر با یک هزار و ۶۹۱‌میلیارد روبل به صندوق تثبیت واریز می‌شود.

اما وزارت دارایی و وزارت توسعه اقتصادی و بازرگانی روسیه نرخ پیش‌بینی شده نفت را کاهش داده و آن را ۵۵دلار به ازای هر بشکه تخمین زدند. در نتیجه حجم موجودی‌های صندوق تثبیت در تاریخ اول ژانویه ۲۰۰۸ در حدود سه هزار و ۶۹۱‌میلیارد روبل خواهد بود، در صورتی که قبلا بیش از چهار هزار‌میلیارد روبل پیش‌بینی شده بود.