مسعودرضا طاهری: قیمت طلا در بازارهای جهانی بیش از ۷دلار افزایش یافت. سایت بلومبرگ رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی را به دلیل اعتصاب معدن‌داران کشور پرو و احتمال کاهش عرضه این فلز گرانبها در بازار اعلام کرد. بنابراین گزارش قیمت طلا برای تحویل فوری پس از یک ماه که روندی نسبتا کاهنده را تجربه می‌کرد روز گذشته در ساعت ۱۴ به وقت تهران به حد ۶۸۰دلار رسید که نسبت به نرخ روز چهارشنبه ۲/۷دلار رشد نشان می‌دهد. انتشار خبر بالا گرفتن اختلافات دولت پرو با اتحادیه معدن‌داران این کشور قیمت طلا را به دلیل ترس از کاهش تولید و کاهش عرضه در بازار بالا برد.

کشور پرو بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده نقره و پنجمین تولیدکنده بزرگ طلا در جهان است.

Daren Heathcote، رییس بازرگانی بانک سرمایه‌‌گذاری استرالیا- اعتراض و اعتصاب کارگران و اتحادیه معدن‌داران پرو را تهدیدی بسیار جدی و تعیین کننده برای بالا رفتن قیمت طلا عنوان کرد.

از شرق دور نیز خبر می‌رسد که اگرچه بازارهای چین و ژاپن در تعطیلات عمومی به سر می‌برند اما پیش‌بینی می‌شود که فعالان این بازارها به محض بازگشت از تعطیلات به خرید طلا اقدام کنند. یکی از تحلیلگران این بازارها معتقد است که سرمایه‌گزاران این بازار معمولا به هنگام رشد ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن اقدام به خرید طلا می‌کنند.

ارزش دلار آمریکا همزمان با رشد قیمت طلا در مقابل سایر ارزهای عمده بالا رفت اگرچه حرکت قیمت این دو اصولا مخالف یکدیگر است اما عاملی برون‌زا همچون اعتصاب اتحادیه‌های تولیدکننده طلا این افزایش توامان را رقم زده است.

در معاملات هفته گذشته میلادی دلار آمریکا ۷/۰درصد سودآوری داشته است. در عین حال سرمایه‌‌گذاران ژاپنی به احتمال زیاد در راستای رشد قیمت طلا گوشه چشمی نیز به خرید ین خواهند داشت. هندی‌ها نیز در پی تثبیت قیمت روپیه در این کشور به خرید طلا روی خواهند آورد که در مجموع افزایش قیمت طلا را نیز در میان‌مدت متحمل می‌سازد.

در بازار داخلی روز پنج‌شنبه قیمت سکه طرح قدیم با ۳هزار تومان رشد قیمت به حد ۱۷۴هزار تومان رسید و سکه بهار آزادی، نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز هر یک با ۵۰۰تومان رشد قیمت مواجه شدند که احتمال می‌رود امروز مجدد با اندکی افزایش قیمت مواجه شوند.