سکه طرح قدیم 4هزار تومان ارزان شد

مسعود رضا طاهری

قیمت طلا در بازارهای جهانی رو به کاهش نهاد.قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری روز گذشته در پی کاهش روز سه‌شنبه خود در ساعت ۱۳به وقت تهران تا حد ۸۰/۶۷۲پایین آمد. کاهش ۶دلاری قیمت طلا طی ۷۲ساعت گذشته به دلیل افت بهای جهانی نفت و تقویت نرخ برابری دلار در مقابل ارزهای عمده اتفاق افتاده است. کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی بر قیمت انواع سکه بهار آزادی در داخل کشور نیز تاثیرگذار بود. که این تاثیر بین ۵۰۰تومان تا ۴۰۰۰تومان از قیمت آنها کاست. قیمت فروش هر قطعه سکه بهار آزادی روز گذشته با ۱۵۰۰تومان کاهش به نرخ ۱۵۰هزار و ۵۰۰تومان رسید. از نرخ هر قطعه سکه طرح قدیم نیز ۴هزار تومان کاسته شد تا در محدوده ۱۷۰هزار تومان به خریداران ارائه شود.

نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک با ۵۰۰تومان افت قیمت مواجه شدند که به ترتیب با ۷۷۵۰۰تومان و ۴۰۵۰۰توما به فروش می رسیدند. از قیمت هر مثقال طلای ۱۷عیار نیز ۵۵۰تومان کاسته شد.

نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزها تقویت شد انتشار آمار رشد تولید کارخانه‌ها در آمریکا در ماه آوریل که بیشتر میزان طی ۱۱ماه اخیر بوده موجب رشد ارزش دلار شد. روز گذشته هر یورو ۳۵۷۹/۱دلار و هر پوند ۹۹۴۲/۱دلار معامله شد و هر دلار آمریکا ۰۷۵/۱۲۰ین ژاپن دادوستد شدند.

در بازار داخلی یورو و پوند انگلیس به ترتیب ۲تومان و ۳تومان کاهش قیمت داشتند. اگرچه پیش‌بینی‌ها همچنان از صعود قیمت طلا تا حد ۷۰۰دلار در آینده نزدیک حکایت دارد،‌ ارائه هرگونه گزارش از اقتصاد حساسیت‌برانگیز آمریکا و عرضه و تقاضای بازار نفت طلا را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. برگزاری اجلاس شرم‌الشیخ در مصر و ایجاد هر گونه رویارویی مسالمت‌آمیز بین نمایندگان ایران و آمریکا قطعا بر کاهش قیمت نفت و طلا تاثیر خواهد داشت. از سویی افزایش تقاضای بنزین در آمریکا در فصل تابستان بر رشد قیمت نفت خواهد افزود در بازار داخل متاسفانه با وجود هشدارها و اظهارات مقامات رسمی و بانک مرکزی در خصوص سال ضرب سکه‌های بهار آزادی در بازار هنوز هم شاهد تفاوت قیمت سکه‌های مختلف از نظر سال ضرب هستیم. سکه‌های بهار آزادی ضرب شده در سال‌های ۸۳، ۸۴ و ۸۵ به عنوان سکه‌های جدید براساس نرخ عرضه و تقاضا به فروش می‌رسند و سکه‌های ضرب شده در سال‌های قبل از آن رقمی در حدود ۷هزار تومان کمتر است.

این سکه‌ها از نظر وزن و عیار تفاوتی با هم ندارند اما برخی رفتارهای غیراستاندارد در تعاریف حوزه‌های بازار و خلا‌های قانونی برخی مزیت‌های ظاهری را در این بازار پدید آورده که کماکان نیاز به بازنگری جدی در این قوانین ضروری است.