بانک مرکزی جمهوری اسلامی همانند کشور نروژ، به منظور سازماندهی سرمایه‌گذاری‌های بخش خارجی، صندوق تثبیت نفت تشکیل داد که سبب توسعه بخش‌خصوصی می‌شود. به گزارش ایسنا، دکتر محمدجعفر مجرد، معاون ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی، در حاشیه همایش بررسی فرصت‌های تجاری ایران و سوئد اظهار کرد: یکی از اهداف بانک مرکزی، افتتاح شعب بانک‌های خارجی در کشور است که کاهش آسیب‌پذیری بودجه را به دنبال دارد و در نرخ نفت نیز تاثیر می‌گذارند.

مجرد سهم GDP از نفت را بین ۱۵ تا ۱۸‌درصد اعلام کرد و افزود: کشور ایران دارای منابع نفتی هیدروکربنی و منابع دیگری نظیر فولاد و مس است و بین کشورهای صادرکننده حامل‌های انرژی دارای رتبه چهام ذخایر نفتی و دوم ذخایر گازی است. وی اظهار کرد: در طول سال‌های اخیر در بخش اقتصادی شاهد ۵ تا ۶درصد رشد بودیم و در بخش فروش نیز، عملکرد خوبی داشتیم، به نحوی که این بخش با ۱۰ الی ۱۱‌درصد افزایش همراه بوده است.

وی تورم را از چالش‌های اساسی بخش مالی ایران دانست و افزود: ایران در سال گذشته با ۹/۱۳‌درصد تورم همراه بود اما هدف بانک مرکزی، تک رقمی کردن نرخ تورم است.

وی با اشاره به اعمال محدودیت در فعالیت شعبه لندن بانک سپه گفت: بانک سپه در سال ۱۹۲۵ میلادی تاسیس شده و همیشه تابع قوانین بین‌المللی بوده است و تحریم آن نقض قوانین بانکداری بین‌المللی است.