عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از تهیه طرحی در خصوص ارائه وثیقه به بانک‌ها از سوی برخی از نمایندگان مجلس خبر داد. حجت‌الاسلام موسی قربانی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در خصوص مشکل وثیقه، برای ارائه به بانک‌ها در زمان بررسی قانون بودجه بنده پیشنهادی داشتم که بسیار به نفع بانک‌ها است.

وی افزود: پیشنهاد بنده این بود که بخشی از تضمین را دولت انجام ‌دهد، یعنی به جای ۷۰‌درصد پولی که به بانک‌ها داده می‌شود، اصل طرحی که قرار است؛ اجرایی شود، به وثیقه گذاشته شود و از ۳۰‌درصد باقی مانده، ۲۰‌درصد را دولت تضمین کرده و ۱۰‌درصد دیگر را از افراد وثیقه بگیرند که این روش بهتری است و باعث تشویق مردم می‌شود.

نماینده قائنات در مجلس اظهار داشت: نمایندگان مجلس در حال تهیه طرحی در بحث وثیقه بانک‌ها هستند. در واقع اگر طرحی توجیه اقتصادی دارد و مثلا ۱۰۰‌میلیارد تومان خرج دارد، با توجه به آن ۱۰ الی ۱۵‌میلیارد تومان را فرد به عنوان وثیقه باید برای گرفتن وام به بانک بسپارد، بهتر است که طرح موردنظری که قرار است، انجام گیرد، به عنوان وثیقه به بانک‌ داده شود و بیشتر از آن از فرد وثیقه نخواهند، چرا که خیلی از افراد نمی‌توانند وثیقه زیادی بگذارند.

قربانی در عین حال تصریح کرد: در صورتی که همه بانک‌ها، وثیقه می‌خواهند. لذا حتما باید برای بحث وثیقه در کشور فکری کنیم که سرمایه‌گذاری رونق پیدا کند. همکاران ما نیز در این راستا با فوریت امضای طرح را گرفته‌اند.