پیشنهاد تفکیک بیمه شخص ثالث از دیه

در حال حاضر شرکت‌های بیمه، بیمه‌نامه شخص ثالث با تعهد ۴۷ میلیون تومانی را به فروش می‌رسانند در حالی که اگر فردی پول کافی نداشته باشد قادر به خرید این بیمه‌نامه نخواهد بود. علی موسی رضا، مدیرعامل بیمه سینا، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره افزایش تعهد بیمه شخص ثالث گفت: زیان‌دهی شرکت‌های بیمه در این صورت افزایش می‌یابد، دلیل آن نیز این است که زمانی تعهدات افزایش می‌یابد، نسبت حق بیمه شخص ثالث نیز افزایش می‌یابد. بدین ترتیب از تعداد افرادی که پس از این قادر به خرید این بیمه نامه خواهند بود کاسته می‌شود.

به گفته او در این حالت افرادی قادر به خرید بیمه نامه شخص ثالث نیستند که کمترین ریسک را برای شرکت‌های بیمه ایجاد می‌کنند و زیان ده نیستند، بدین ترتیب اگر این افراد از چرخه دارندگان بیمه شخص ثالث کنار روند تشکیل خطر خواهند داد.

وی ادامه داد: شرکت‌های بیمه باید برای مواجه نشدن با این مشکلات راه‌کارهایی را در پیش بگیرند.

موسی رضا با بیان اینکه شرکت‌های بیمه نمی‌توانند بگویند که تعهد بیمه نامه شخص ثالث بالاست، تصریح کرد: قیمت دیات براساس قیمت احشام بالا می‌رود، بدین ترتیب به نظر می‌رسد که باید دیات از شخص ثالث جدا شود همان طور که در گذشته هم جدا بوده است، به ترتیبی که سقف خاصی برای شخص ثالث در نظر گرفته می‌شود که ممکن است از دیه بیشتر باشد و یا ممکن است از دیه کمتر باشد.

وی متذکر شد: همان طور که قانون شخص ثالث بدون توجه به دیات از قبل از انقلاب تهیه شده است، امروز نیز باید آن را از دیه جدا کرد و قانونی تهیه شود تا قانون قبلی را توسعه دهد.

موسی رضا با بیان اینکه باید روی مشارکت مردم تفکر کرد و طرح‌های نو ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: در غیر این صورت نمی‌توان گفت که دیه کاهش یابد، بلکه باید بین دیه و شخص ثالث تفاوت ایجاد کرد و از سوی دیگر باید این واقعیت در نظر گرفته شود که نباید مردم را بین صفر تا ۱۰۰ قرارداد ماحصل این امر کاهش خریداران بیمه شخص ثالث خواهد بود.

وی ادامه داد: ایجاد فرانشیز در بیمه نامه شخص ثالث همانند سایر رشته‌های بیمه کمک زیادی به حل مشکل این بیمه نامه خواهد کرد.

او در پاسخ به این سوال که اقساطی کردن بیمه شخص ثالث چه کمکی را به حل مشکل این بیمه نامه خواهد کرد؟ گفت: اقساطی کردن حق بیمه شخص ثالث به دلیل بزرگ بودن عدد آن مناسب نیست، چرا که مردم پرداخت اقساط آن را معمولا فراموش می‌کنند. از سوی دیگر می‌توان به صورت گروهی پرداخت بیمه نامه را اقساطی کرد، اما به صورت فردی عملیاتی نخواهد بود.